Grannar

Så har vi fått en ny GRANNE!

En STOR händelse så här i "obygden".....Och vi få GRANNAR som är involverade är REDAN fulla av spekulationer och fördomar...

"En ENSAMSTÅENDE kvinna i 50-årsåldern...Dessutom SJUKPENSIONÄR! VAD ska hon hit ut att göra!??"

"Och de där HUNDARNA...Har ni HÖRT hur de gläfser hela tiden!?"

"Och hon har REDAN satt upp ADVENTSLJUSSTAKARNA!" "Och LJUSSLINGOR!!!!"

Ja, minsann....Hujedamej....HUR skall detta sluta!??

Och så där pågår det...Ett STÄNDIGT spekulerande och kritiserande. -"Har ni varit DÄR, hos henne?", frågar jag lite försiktigt.....Svaret blir föga förvånande....-"Nej, nej...Men vi har ju SETT henne...Och HÖRT hundarna...Och LJUSSLINGOR...NUUUU!?!"

Själv har jag varit där och hälsat henne "VÄLKOMMEN" till "Obygden"! Hon blev naturligtvis glad och bjöd in mig på en kopp kaffe. Hundarna gläfste inte mer än andras, och att hon är ensamstående och sjukpensionär märktes inte mycket av. (Som om DET skulle vara något onormalt i dagens samhälle...). Adventspyntet var mycket riktigt på plats, och det lyste så fint, så fint....

Det är vid sådana här tillfällen jag inte är direkt STOLT över att vara SVENSK! För jag inbillar mig att detta betéende ÄR typiskt SVENSKT!?!

Istället för att helt sonika gå upp till kvinnan i fråga och "banka på", säga "hej" och presentera sig, så skall det SPEKULERAS, DISKUTERAS och IFRÅGASÄTTAS! Och nästan ALLTID i negativa ordalag.

Har jag fel!?? Jag tror dessvärre inte det!

Och då blir man ju lite fundersam...Varför ÄR vi sådana!? Varför skall andra människor som kanske inte alltid "följer mönstret" till punkt och pricka, som kanske har EGNA idéer, som kanske ÄR och SER annorlunda ut, ALLTID negativiseras och ifrågasättas!?

Är vi RÄDDA för någonting? Är vi bara så missnöjda med vårt EGET vara att vi genast ser ner på andra? Har vi så svårt att glädjas med ANDRAS nytänkande och nya möjligheter att vi MÅSTE håna och narra?

Det är en mycket TRÅKIG inställning tycker jag! Själv ÄLSKAR jag verkligen att möta nya människor, glädjas med deras eventuella framsteg och med deras nya möjligheter!

Det innebär ju också naturligtvis att jag för EGEN del utvecklas, får visioner och får ett gladare sinnelag!

Så alla GRINIGA, TRÅKIGA, och TRÅNGSYNTA GRANNAR, tänk om! Det kanske faktiskt slutar med att du sitter varmt och ombonat i någon annans hus, med en rykande het kopp kaffe, och betraktar en vacker ljusslinga....Till och med kan du ju få dig ett SKRATT! 

Trolda - Neighbour.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Vad bra skrivet!

Postat av: Janne Pettersson

Det hedrar dig att du inte faller in i kritiken och den - negativa - sociala kontrollen! Tolerans är bästa vägen, intolerans leder bara åt ett håll!

2006-11-28 @ 22:26:55
URL: http://jannepettersson.blogg.se
Postat av: Maria

Jag instämmer. Men jag tror inte att en typisk svensk är kritiserande, jag tror nog mer att en typisk svensk har svårt för förändringar. Särskilt på ställen där förändringar inte sker så ofta.
Suck, men heder åt dej att du inte faller med i skitsnacket, det är ju alltid lätt hänt annars!

2006-11-28 @ 22:35:47
URL: http://www.emen.blogg.se
Postat av: Fialotta

Ja precis, typiskt svensk är vad de är. Oftast handlar de dessutom om avundsjuka, den svenska såklart. Tur att du sket i snacket och kilade över istället! =)

2006-11-28 @ 23:57:25
URL: http://fialotta.bloggagratis.se
Postat av: cleo

Kanonbra skrivet och instämmer med Dig! Jag har i och för sig blivit välkomnad på de senaste ställen jag flyttat till, och försöker att välkomna nya. Grannsämja är viktigt!

2006-11-29 @ 14:49:49
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Trolda

Jag är helt övertygad om att också ALLA NI är lika "hedersamma" som jag! Tack!

Trolda - GÓ GRANNE=)!

2006-11-30 @ 15:15:43
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback