Jorden

107318-123
Gårdagens program i SVT1, andra delen av fyra, om vår jord - "Planeten", känns ganska avlägset när jag blickar ut över sjön en novembereftermiddag....

Så vackert, så förunderligt skönt.....Så levande, så fantastiskt....Så naturligt och så underbart. Och detta i årets kanske "fulaste" månad......OCH så sårbart.....Domedagsprofetian hänger över oss...Sanna mina ord!

Det är inga positiva profetior som förutsägs....Vi skulle behöva 5 (!) "jordar" till för att överhuvudtaget kunna fortsätta att leva "normalt".....5 stycken......Uj, uj....Och vi HAR bara en!

Då undrar jag stilla vad det är som DRIVER oss till detta leverne!?? Varför kan vi inte nöja oss med det vi HAR, det vi har i vår NÄRHET!?? Varför alltid KONSUMERA MERA, HELA TIDEN...!???

Är det ett attribut för "LYCKA"!?? Är det ett sätt att tillfredsställa ouppnådda mål, ouppnådda känslor......Detta OMÅTTLIGA habegär....Att hela tiden konsumera....

Samtidigt så ser man bilder på STOR fattigdom i tredje världen. Där de inte ens har mat FÖR DAGEN!! Där ett mål mat varje dag skulle räknas som yttersta lyx! Och vi i västvärlden konsumerar...

Det ÄR ju så att om vi minskar vår konsumtion, handlar lokalt och med måtta, skulle det innebära stora förändringar! Man BEHÖVER inte köpa mat från andra länder! Man kan nöja sig med vad som bjuds i sitt eget land för säsongen. Och man BEHÖVER inte hela tiden "köpa nytt"! Man kan faktiskt "fixa till" det lite ändå....(Och köpa nytt någon enstaka gång..)

Men som sagt...När jag i eftermiddag stod och blickade ut över det fantastiskt vackra månaden november har att erbjuda, är det SVÅRT och OFATTBART att tänka sig någon förändring..En förändring till det yttersta, till det nattsvarta, till negativismens kärna, HELT skapad av OSS!

Om jag SJÄLV definierar "LYCKA", säg i 5 punkter....(lika många som JORDARNA vi behöver...) står konsumtionen INTE som det primära....Däremot finns Familj, Vänner, Kärlek, Natur och Djur med...Alltså har JAG inget direkt behov av någon "överkonsumtion"....Naturligtvis behöver jag ju MAT (men OK, lite mindre hade ju aldrig skadat..:), men inte allt ANNAT man köper och frotterar sig i...Det är faktiskt inte DET som utgör LIVET och HÄLSAN! Och skall DET vara det avgörande så råder det inget tvivel om vad jag hädanefter skall prioritera och tänka på!

Trolda - Consumer....

Kommentarer
Postat av: cleo

Amen! Håller med. Visst var programmet starkt. Så sorgligt. Och visst behöver vi inte konsumera nytt hela tiden, det går att fixa till gamla saker och man behöver inte förnya sig själv och hemmet och hhmm och hans moster hela tiden. Måttlighet. Inatt kunde jag inte sova efter att hunden väckt mig och ville gå ut. Jag fastnade framför tv:n och program om människor i Sibirien, idag. De älskar sitt enkla liv som nomader, har möjlighet att välja något annat, men tycker om sina liv. Och deras liv bestod inte i bekvämlighet och lyx. En kvinna gjorde stövlar av renskinn för hand och drar av 70 graders kyla! fastän jag inte vill byta liv med dem fanns det något hos dem som gjorde att jag avundades.

Postat av: Maria

Mycket sant! Allt sitter bara i vårt tänkande, dagligen blir vi utsatta för propaganda 'Se här! Köp detta!' Det är ganska sjukt egentligen! Speciellt när man verkligen tänker efter, vad är det som är viktigt, vad är det som verkligen betyder något? Då försvinner plötsligt allt vad ytlighet heter. Om alla tänkte så hela tiden skulle vi inte behöva rädda vår jord....

2006-11-17 @ 21:10:41
URL: http://www.emen.blogg.se
Postat av: Fialotta

Jag missade ju de programmet. Men oj så vacker bild!!!

2006-11-17 @ 21:38:33
URL: http://fialotta.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback