Älgar

107318-21Det närmar sig med STORMSTEG!!!!

Den för mig avskyvärda "ÄLGJAKTEN" är snart legal......Och UT ska de då - dessa "JÄGARE"......Som med breda fjäderprydda hattar hoppas intensivt på att "få FÄLLA en tolvtaggare..."(minst!)

Som IDIOTER ser de ut, som IDIOTER uppför de sig! Störst, bäst och vackrast är det som räknas. Och då syftar jag på viltet  - men framför allt  även på skytten! Jag har sett exempel på den ena "Skitstöveln" värre än den andre...SKRYTANDET rymmer inga gränser. Kläderna blir mer och mer "exklusiva", matchande...Och de kallar sig MÄN!!?!

Jag har inget emot att äta kött - och gärna då från djur som haft ett fritt harmoniskt leverne, som ju majoriteten av älgar HAR....Naturligtvis förstår jag också då att någon form av avlivning skall ske. Och som köttätare är det ju något man måste acceptera.

Det jag INTE accepterar är DREVJAKTEN! Med MASSOR av "Fjäderprydda Skitstövlar", som går sida vid sida - för att inte missa en milimeter i skogen - lotsandes fram av iallafall minst en halvtokig, gläfsande drever, eller annan hund. Den stackars Älgen drivs framåt i vånda och skräck. I stor rädsla och ångest springer den för sitt liv. För att sedemera möta sin bödel i form av fler utposterade "Skitstövlar".

"Skitstövlarna" i fas två sitter alltså och trycker gömda - ofta i speciella älgtorn - med skarpladdad bössa redo. Genom frekvent radiokontakt hålls de ajour om vad som pågår.....De får information om ett eventuellt byte på gång......

När så Älgen är inom räckhåll är de oftast så giriga på att få "ännu en fjäder i hatten", att de skjuter "hej vilt"!! UTAN träffsäkerhet och UTAN kontroll. Ofta är det gamla halvsenila gubbar som deltar också.
Då kan det alltså i värsta fall innebära DUBBELT lidande för den stackars Älgen! Skadad och livrädd får den nu springa mot sin sista vila....

Jag tycker istället att man då skall främja JAKT! Jakt för mig innebär att ett djur, en älg, skall kunna strosa runt i lugn och ro. Den skall utan hetsig jakt få beta och mumsa i fred.  Kommer den så i skottläge skall det avlossas - med FULL säkerhet på träff. Inte annars.

Då är ju visseligen Älgen död genom mänsklig hand, men den sista tiden var utan skräck och pina.

Och vem vill inte ha sin "Sista Måltid" i fred!!?!

Trolda - love Elks!




Kommentarer
Postat av: thomas

Med tanke på din musikaliska öppenhet undrar jag om inte lite fado skulle göra dig gott. Vad tror du själv om det?

Postat av: Anonym

Med mat i magen och på bättre humör kan jag väl tillstå att det hela är lite överdrivet och kanske väl aggressivt.....Men det LIGGER sanning i det, och det GÖR mig förgrymmad, och jag ÄLSKAR djuren!
Så ÄR det - och nu när de stackars ÄLGARNA faktiskt icke kan prata för sig själva, känner väl jag som ett sant Trold att NÅGON talesman får de väl ändå ha...!?

Trolda - ALLTID på de svagas sida...

2006-10-01 @ 15:56:56
Postat av: Trolda

Dessutom VISSTE jag att det skulle provocera fram något...:)

Trolda - taleskvinna.

2006-10-01 @ 15:59:08
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Cadial

Var och en sätter sina gränser. Den som mjölkar och slaktar kor har inget emot att älgar mördas. Själv kallar jag mig "lacto-huevo-vegetarian" med de begränsningar detta medför. Ägggulor har ingen hjärna, och jag äter ägg enligt principen "no brain, no pain". Med mjölkprodukter följer ett annat dilemma: för att jag ska kunna dricka mjölk maste kalven slaktas (annars dricker den upp min mjölk!). Trots att jag själv lltsa är langt ifran felfri, sa vill jag ända uppmana alla: Bli vegetarianer! Lat älgen springa över akern i fred!

2006-10-16 @ 13:16:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback