Att säga förlåt

Ibland häver man ur sig saker och ting i frustrerat vredesmod.......Ord som sägs eller skrivs i ett upprört sinnestillstånd. Ord och meningar som uttalas för att kanske få en reaktion......

Ibland provocerar man fram ord som egentligen inte är menade i sammanhanget. Och allt blir så fel.....

Lika enkelt som att häva ur sig dem - de förkastliga orden - lika enkelt borde det ju vara att säga de nya....Som är Förlåt. Och jag HAR lätt att säga förlåt. (Det är inte ofta det behövs, tack o lov).

Men frågan är om personen som blivit UTSATT för fientliga och kränkande ord har lika lätt att acceptera ett Förlåt!? UTAN att få sveda i sinne o själ!?!

Är det en godsint och  varm människa med kärlek till människan,  tror jag det fungerar utan synbara ärr.

Idag har jag varit lite dum...Det måste jag erkänna......Min mening var att "skoja" i vredesmod, visa en aggressiv sida för att framkalla en reaktion...Det blev inte som jag hade tänkt mig....

Kanske hade personen i fråga en extra dålig dag.....För KUL blev det definitivt inte!

MEN - STORSINT som jag nu är........Så har jag naturligtvis bett om ursäkt. Och jag hoppas ursäkten godtas!

Trolda - the regrettable.

Kommentarer
Postat av: Pethra

Ibland behöver man ge personen lite tid att smälta det innan förlåtelsen kommer. Själv har jag lätt att förlåta. Vänta ett tag, så kanske det ordnar sig. :-)

Postat av: Trolda

Jag hoppas ju på det....Jag har också lätt att förlåta. Tycker inte det finns orsak till att bära runt på massa otrevliga tankar o känslor....

Trolda - den förlåtande.

2006-09-16 @ 09:17:46
Postat av: Henrik Jensen

Vreden som blev opfostret af din vrede er med garanti forduftet med det udbrud, som du antyder at have været genstand for.

Din vrede er væk - eller var der aldrig, men blev misforstået - og det er den reaktive vrede så også. Måske står personen, der reagerede så vredt, endda tilbage med en smule anger over sit udbrud.

Er det ikke tilfældet, så fortjener hun eller han endda mere vrede. Et menneske, der ikke kan tilgive, kan heller ikke have kærlighed. Og et sådan menneske er svært et holde af.

Tør din tårer - og glæd dig over din fine evne til at reflektere over livet i skoven m.m. Din beskrivelse af mig og mine landsmænd var smuk og sød. Nok en anelse for sød, men vi labber det gerne i os.

Ha' det godt - Trolda

2006-09-18 @ 07:59:12
Postat av: Trolda

Jag har torkat mina tårar, och tackar ödmjukast för fin kommentar!

Trolda - Danskälskare.

2006-09-18 @ 12:33:27
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback