"Miss Potter"

Som en SAGA....En UNDERBAR film. Om man som jag är svag för den engelska landsbygden, vackra vyer och romantik.

image468

Renée Zellweger gör sin kanske allra bästa rollprestation någonsin som den legendariska sagoförfattaren Beatrixe Potter. Handlingen utspelar sig på tidigt 1900-tal och de engelska landsbygdsmiljöerna innefattar all eventuell romantisering av dem. Här FÅR du "The Lake District". Här KAN du  frottera dig i en vandring över hedarna och du besöker de små genuina engelska bondgårdarna. Underbart vackert filmat i en fantastiskt vacker miljö.

image469

Genomgående i filmen får du dessutom ta del av "livet då". Man förfasas över att de alltid måste ha "förklädet" Miss Wiggins i hälarna...(En likblek "ungmö" på åttio plus..) Ett möte mellan man och kvinna utan någon mer närvarande var helt otänkbart. Man konfronteras också med det ringa kvinnliga "värdet" annat än som gift och barnaföderska...(Tiderna har sannerligen förändrats...) Och som ensamstående kvinna med YRKE var du nästan förknippad med en utomjording...

image470

Och som vuxen känner man igen de härliga bilderna från författarens fantastiska sagoböcker. Här ståtar "Peter Rabbit" mitt i morotslandet.

Naturligtvis får man också GRÅTA en skvätt...Det gillar ju jag och det är väl där definitionen för "romantik" går...För det ÄR romantiskt så det förslår...Både vad gäller känslor och miljö.

Se den! Tillåt dig att drömma dig bort en stund och få gråta en liten skvätt. Och se dig själv vandrandes på de böljande engelska hedarna...Du kommer inte att ångra dig!

Trolda - At the Movie.

Kommentarer
Postat av: pimpim11

Tack för tipset.
Den verkar bra nåt för min smak. /pimpim

Postat av: Inga M

Den måste jag se!

2007-04-18 @ 07:20:23
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Maria

varför kom inte min kommentar med?Skrev igår ju... Den måste jag också se! Är det hyr-dvd, film eller bio??

2007-04-18 @ 08:56:33
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Zassi

Ååh det verkar vara en film i min smak!
Gubben dånar hellre än ser nåt romaniskt dravvel, medan jag kan tråna efter frasiga klänningar och karlar i kravatt :)

2007-04-18 @ 09:19:25
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: cleo

Det verkar vara något för mig! :-)

2007-04-18 @ 10:07:19
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Trolda

Pimpim; Den är riktigt mysig...=D

Inga; Tycker jag absolut! =D

Maria; Kommentarfunktionen har krånglat...det är ju "nytt" engagemang nu...säkert på grund av det.Och det var på dvd...

Zassi; Min Gubbe tyckte faktiskt den var "OK" - men just inget mer...Han tycker heller inte om romantiskt dravel...=D Och ju frasigare desto bättre....Tycker JAG iallafall....=D

Cleo; Tror jag absolut det är...=D

Trolda - Tjingeling!

2007-04-18 @ 13:16:39
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback