"Flitige Per"

image875 
Så här efter semestern tillbringar jag mer tid inomhus och får lust till lite förnyelse på krukväxtfronten. En av mina favoriter vad gäller blommande växter är "Flitige Per" eller "Exacum affine" som den heter på latin. Den är väl en typisk "köksblomma" som gör sig fint på fönsterbrädet och i enklare sammanhang. Just denna DUBBLA VITA är för mig en nyhet och jag tycker den är riktigt söt.
image876 
I en gammal trälåda passar den fint...Den är hyfsat lättskött, men får aldrig torka ut helt. Vill ha ljus placering men tål inte stark direktsol. Den är väl inte direkt känd som en "doftande" blomma, men HAR en viss doft som iallafall tilltalar mig.
  
Den finns i VITT med GULT ÖGA och som här med DUBBLA VITA blommor. För dem som är svaga för de BLÅ nyanserna finns den även som det, med GULT ÖGA.
image879 
Det är en TREVLIG krukväxt om än inte särskilt långlivad...Men den förgyller iallafall tillvaron en liten stund...=D

Trolda - With Flowers!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med.. man behöver förnya inne nu..=) och den du visar.. var fin..
Vackra arrangemang..
Får nog besöka den lokala handelsträdgården..=)/åsa

2007-08-11 @ 20:27:58
Postat av: Lily of the valley

Åh, vad fint du har gjort. Jag har faktiskt aldrig sett den dubbel. Den är supersött! Vill ha... Så snyggt du har arrangerat dem i lådan. =D
Den i blå nyans har jag köpt någon gång och den doftar gott. Men hädanefter ska jag köpa den dubbla, den tilltalar mig väldigt...:)
Ha en underbar kväll =D
kram Lily

Postat av: Inga M

Jag ser allt fler som har den här blomman. Den är dekorativ, men inget för mig eftersom den aldrig får torka ut helt! Jag är en slarvmaja med vattning!

2007-08-11 @ 23:21:41
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Poppins

Per ser ut att vara en trevlig bekantskap, en vacker pojke :) Det behövs att piffas upp inomhus, det halkar alltid efter på sommaren - och det trots att vädret har gjort att man varit mer inne än vanligt på semestern.
Din lilla hörna mer Per och ljusstakarna ser ombonad och mysig ut. Trä tillsammans med blommor är fint!
Kramar

2007-08-12 @ 07:24:54
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Trolda

Åsa; ja man blir lite sugen nu.....=D
Lily; tack =D Visst är det ultrasöt i dubbel utformning...Kunde bara inte motstå den! =D
Inga; Egentligen inte för mig heller..TROTS att jag VET hur den skall skötas glömmer jag...Men den är fin en stund iallafall....=D
Poppins; Jag har också tillbringat mer tid inomhus än normalt denna sommar, men har ÄNDÅ inte haft direkt lust till att pyssla inne...men nu börjar lusten komma åter.Kanske är det att regnet håller i sig och att det stilla mörkret återvänder så sakteliga...
Trolda - kramar!

2007-08-12 @ 20:19:35
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Maria

Så fint! Men nu undrar jag hur 17 du fårplats med alla dina fina grejer? Plockar du undan saker ibland? =)

2007-08-13 @ 20:31:27
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Zassi

Så fint, så fint :) Jag hade en blå tidigare, visste inte att dom hette flitige Per.

2007-08-13 @ 21:48:37
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Trolda

Maria; Bry dig du inte om DET kära du...=D Jo ibland plockar jag undan, men allt för sällan...Och jag HAR mycket saker....=D TUR man inte är i FLYTTAGEN som vissa andra...=D
Zassi; De blå är fina också =D
Trolda - kramar!

2007-08-14 @ 06:15:48
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback