Dags för Omplantering!

Februari är en bra månad att ta tillfället i akt att se över sina KRUKVÄXTER! Liksom vi behöver de kärlek, omtanke och energi. Idag har jag planterat om de "mest nödställda" och räknar med riklig belöning i form av frodig tillväxt tillbaka.

107318-291

Som synes har jag väl mest fetbladiga växter som inte kräver SÅ mycket skötsel, men när krukorna tränger om fötterna, och för att få ökad tillväxt är det ändå en god idé att ge dem lite ny jord.

Valet av jord är mycket viktigt. Det finns "billighetsjordar" för en mindre penning som varken innehåller näringsämnen eller håller rätt substans. Det förekommer också exempel på jord innehållandes tungmetaller bland dessa. Dem bör man undvika!  Satsa istället på en lite dyrare jord med de rätta förutsättningarna för just DINA växter. Det finns också ekologiska jordar som håller hög standard.

107318-292

När man planterar om är det viktigt att man gör det med varsam hand. Rotsystemet på vissa växter kan vara känsligt. Skaka därför loss den gamla jorden försiktigt. Sätt ner plantan i en krukstorlek större och fyll på med den nya jorden. Platta till försiktigt. Den nya jorden innehåller oftast en hel del näring, så någon extra gödning är ej nödvändigt de första veckorna.

107318-293

Det är naturligtvis också på sin plats att vattna! Vattnas behöver dock inte denna mossboll, men en dusch får den då och då, liksom de allra flesta växter mår bra av.

Med ljuset i antågande och med ny jord och näring kommer dina växter att spira frampå vårkanten! Något att se fram emot när Nordan viner och snön yr utanför fönstret.

Trolda - Planting.

Kommentarer
Postat av: thomas

Idag fick jag med posten en dvd som fick mig att tänka på dig. En musikalisk turné i Canada 1970 med The Band, Grateful Dead och - just det: Janis Joplin! Jag smygtittade lite nu och när hon kommer in på scenen ryser jag, blir knottrig på armar och ben och sedan följer jag henne hela vägen. Såg henne igår kväll också, när Leonard Cohen berättar i sin film, då smyger hon förbi på Chelsea Hotel i New York.

Postat av: pimpim11

Jag har inte så mycket krukväxter längre de trivs inte hos mig.
Nu sliter jag mitt hår för att få min azaleoratt överleva (jag var ju tvungen att strunta i innerkrukan annars hade de inte passat i ytterkrukorna)Mina ytterkrukor passar så bra in hos mig så jag inser att azaleorna kommer kanske dö.
Hur ska jag rädda dem?
Fina alster jag gillar verkligen mossa i inredningar. /pimpim

2007-02-07 @ 18:58:51
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Lilla B

Brukar ha som riktmärke att plantera om samtidigt som skolbarnen har sportlov. Det märks rätt fort att de fått sig lite mer till livs.
Trevlig blogg du har!

2007-02-07 @ 20:55:46
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Bra inlägg om omplantering av krukväxter. Visserligen är jag måttligt intresserad av krukväxter men du tar upp några viktiga punkter som även gäller växter utomhus. Vi borde alla bojkotta alla dessa erbjudanden om fem säckar planteringsjord för hundra kronor. Den jorden är nästan helt död när sommaren kommer. Det är viktigt att ha rätt jord.

2007-02-07 @ 21:12:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Maria

Oh nej, så måste man fixa med sådant med... jag som knappt vattnar mina växter...ööh... =)

2007-02-07 @ 21:55:16
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: Trolda

Thomas; Den Kvinnan kan verkligen konsten att få folk att rrrrrysa....

Pimpim; Azaleorna tillhör ju de skönheter som kräver MYCKET vatten. Själv vattnar jag mina varannan dag genom nedsänkning i ljummet vatten. De bör absolut behålla sin plastkruka på!Deras rotsystem är känsligt, och i och med deras törstbehov håller den dem extra fuktiga. Kan du inte bara klippa bort översta kanten på plastkrukorna och försöka få plats med dem i dina fina ytterkrukor!? Annars är jag rädd för att de går en säker död till mötes...=( Om det inte går kan du ju satsa på mer TÅLIGA blommande växter såsom ex.Kalanchoe, "Våreld". Inte lika exklusiv, men ack så tålig! Lycka till!

Lilla B; Ja det var ju ett bra riktmärke du har! Tack skall du ha, din blogg är också trevlig!

Slottsträdgårdsmästaren; Vi gjorde ett test på mitt arbete med BRA jord, respektive "5-säckar-för-100-jord". Vi tog två likadana krukor, likadana växter, gav dem exakt samma förutsättningar, och gissa om skillnaderna var tydliga! Detta uppvisades med textad information till kunderna och efter det sålde vi betydligt mer av den "riktiga" jorden.

Maria; Du VET allt vad som skall till...=D Bara att "bita ihop" och köra igång...Så får du din belöning lite senare! =)

Trolda - med Plantor!

2007-02-08 @ 07:05:17
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag borde också förstås. Men det blir ofta ett försummat kapitel, speciellt med de större växterna som är besvärliga att hantera. Då nöjer jag mig med att skrapa bort den översta jorden och fylla på ny. Men visst är det fusk!

2007-02-08 @ 08:30:27
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback