"The Painted Veil"

image774 
Regniga dagar lockar det med FILM. Är det då också ett romantiskt drama passar det mig alldeles utmärkt...

"The Painted Veil" eller "Kärlekens Slöja" som den heter på svenska är ett romantiskt och vackert drama med betoning på just drama. Den är baserad på Somerset Maugham´s roman "Den Brokiga Vävnaden" och huvudrollsinnehavarna är Naomi Watts och Edward Norton.

Historien utspelar sig främst i Shanghai på 1920-talet och vackra bilder och miljöer från Kina´s inland fascinerar. Det handlar om den engelska överklassflickan som gifter sig med en ambitiös läkare som ser som sin främsta uppgift att vårda de fattiga och svårt sjuka. En fruktansvärd kolera-epidemi bryter ut och ställer parets värderingar på sin spets.

Där finns kärlek, otrohet, sorg och smärta...Där finns hopp om Liv, glädje och mänskliga hjärtliga insatser. Det västerländska ställs mot dåtidens österländska värderingar och tankesätt. Det är en tänkvärd film på många sätt och vis.

En film att gråta en skvätt till i samklang med det till synes eviga regnandet...

Trolda - At The Movie.

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Låter som en film för mig. Men hur i hela friden kommer jag ihåg att jag ska se den... Ha det gött!

Postat av: Trolda

Nina på Johangården; Du kikar bara in hos mig igen för att bli påmind...=D
Trolda - har koll på läget...=D

2007-07-20 @ 07:48:55
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Poppins

Intressant! Jag har hört talas om filmen men inte sett den men det ska jag göra. Somerset Maugham är en intressant författare och lustigt nog såg vi precis en annan av hans noveller som film igår: Being Julia med Anette Benning och Jeremy Irons.
Hoppas du har lika fint väder som vi nu på fredgsmorgonen! Kram

2007-07-20 @ 09:29:36
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det låter som det vore något för mig.
Det är kul och bra med filmtips
Ha en skön fredag
kram Lily

2007-07-20 @ 15:41:13
Postat av: Trolda

Poppins; Vad lustigt att du kollade på film av samma författare! Vi måste ha bra smak....=D Vädret är fint nu äntligen =D
Lily; Visst är det fint att få små tips på film o musik o annat...=D Ha en fin kväll du också, själv bär det iväg till Fallens dagar nu snart.....=D
Trolda - tjingeling!

2007-07-20 @ 18:06:44
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback