Fästingar

Så får vi SONA för den osedvanligt milda vintern...Det är inte bara lökar som sticker upp, fåglar som kommer tillbaka och ljuset som har sin återkomst. Även FÄSTINGARNA kryper fram ur sina gömslen och är efter vinterns vila hungrigare och mer blodtörstiga än någonsin.

image399

Denna vidriga, bestialiska spindelliknande plåga som med frenesi och stor motivation har som enda livsuppgift att suga blod från oss andra levande varelser. Mig veterligen fyller den för övrigt ingen annan funktion i Naturen...Den har inga naturliga fiender och den genomlever sin tillvaro ohotad och fri från andras begär...Det är väl egentligen endast kyla och åldrande som kan sätta stopp för dess livscykel.

image400

Den fasansfulla upptäckten gjordes efter att undertecknad rumsterat om lite i trädgården...Ett liiiiitet, liiiiitet kryp far då fram över handloven. Redo att söka upp någon skyddad plats för sitt ändamål....Att suga MITT blod! Aaaaaargh! Nu hann den ju dessbättre inte med sin uppgift utan blev på sin färd mot livgivande substans krossad utav Sambon´s massiva muskelmassa...=D (min HJÄLTE...)

Det känns onekligen som dess återkomst är tidigare än någonsin! Och min tilltänkta TRÄDGÅRDSDAG i helgen - då det väntas solsken och upp emot 20 grader - grusas något i kanterna...För för mig är fästingarna något av det mest vidriga som finns...Jag kan inte för mitt liv acceptera dess existens. Usch och fy för dem!

Trolda - In Shock....


Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Min arbetsplats ligger i ett område som är bland de platser som är värst ´´drabbat´´ av fästingar i Sverige och i år har jag börjat vaccinerat mig. Tycker ändå att det är ett ganska intressant litet kryp....just det att ingen vet om den har en naturlig fiende...mer än människan. Trots att jag befinner mig bland gräs, buskar och träd har aldrig en fästing bitit sig fast på mig...antingen gillar de mig inte eller också ingår den i mitt avtal med naturens djur. Om inte jag rör er så rör inte ni mig. (Funkar dock inte på myggor, det har inte fattat det där avtalet).

Postat av: Zassi

Hallå! Här har det hänt grejjer! Målat om i sovrummet... Ojojoj så snyggt!! Men så har du ju bra smak oxå =) Mullvadsbrun.. Mmmm... det lät till och med snyggt!

Huvvaligen för fästingar - har ännu inte sett någon "live" i hela mitt liv, hoppas på att aldrig få se nån.. men med de mildare vintrar som blir så kryper de väl uppåt mot Höga Kusten oxå..
Usch och fy!
Vilken tur att din hjälte räddade dig ;)
Todeloo//Z

2007-03-21 @ 08:27:01
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Johanna

Usch! Läste i tidningen imorse att det nog skulle bli mycket fästingar i år. Jag som tyckte det va många förra året. Vovven fick borstas så fort vi varit i skogen, för fästingarna vill man inte ha med sig in.

2007-03-21 @ 11:50:31
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Cadial

Varje framsida har en baksida.

2007-03-21 @ 12:31:19
Postat av: EVA

Har aldrig sett en fästing här upp i norr. Det är väl fördelen med kalla vintrar...
Har hört att de ska finnas häruppe, några hundägare har fått rensa sina hundar, men vi har då inte råkat ut för några än.

Då vi var på Åland för några år sen, satt det fast en på dotterns ben, men den togs snabbt bort av en van hand och det blev inga efterdyningar av det.

KRAM EVA


2007-03-21 @ 14:35:08
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Maria

Fy fasen vilka äckliga bilder. tur att du har en sån stark och heroisk sambo som kan krossa de små asen =)

2007-03-21 @ 15:32:22
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Therese

Förstår dig, jag hatar dessa småkryp också. Jag har aldrig fått någon på mig vad jag vet. Men det lär säkerligen hända =)någon gång.
Kram

2007-03-21 @ 17:03:29
URL: http://theaa.blogg.se
Postat av: Lily of the valley

Ja, fy fasen vad de är äckliga. Verkliga parasiter! Urk!
Kram Lily

2007-03-21 @ 18:34:45
Postat av: Kix

Jag förstår din frustration. Jag har också funderat på anledningen till dessa varelser existens och det är svårt att hitta något. De är så äckliga och många!

2007-03-21 @ 19:58:19
URL: http://kixkoll.blogg.se
Postat av: Trolda

Slottsträdgårdsmästaren; Jag har väl också små "avtal" med djur och natur tycker jag...Men fästingar (och mygg...)tycks ignorera det helt...=)

Zassi; Jag är supernöjd med sovrummet...=D Och du skall vara glad att du sluppit dem - fästingarna! Å andra sidan får du ju då heller inte några "hjälteinsatser" från Sambon då...Iallafall inte vad gäller DET!!! =D

Johanna; Det är så synd om djuren som inte kan skydda sog emot dem...Isch!

Cadial; Det är väl tyvärr så....Man kan inte få allt här i livet...=)

Eva; Vad skönt för er nordbor att slippa dem!

Maria; visst ser de vidriga ut! Men tur då att sambon spelar hjälte o rycker in... Vi kvinns är ju så VÄRNLÖSA.....=D

Therese; hoppas du slipper!

Lily of the valey; Urk var rätta ordet...=D

Kix; Alldeles för många...=D

Trolda - Godkväll!



2007-03-21 @ 20:46:29
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: fialotta

Kan inte annat än hålla med! Det övergår mitt förstånd varför detta lilla kryp skall finnas. Enbart för att förpesta, ja för de tycker jag dom gör. Spindlar fyller en funktion, men för mig hade även detta kryp fått trilla bort från denna jord. Och nädå inte hade jag saknat dem!

2007-03-21 @ 20:46:45
URL: http://fialotta.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Sådana kryp har vi inte här men idag har det snöat ordentligt så alperna är som gräddtoppar./pimpim

2007-03-21 @ 20:51:49
Postat av: Trolda

Fialotta; Håller med dig..Men SPINDLAR...huuu, om dem tycker jag inte...med de HAR ju viss funktion ja, så OK...=D

Pimpim; Gräddtoppar på Alperna UTAN fästingar! Låter LJUVLIGT vackert....=)

Trolda - Tjingeling!

2007-03-23 @ 14:13:28
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Inga M

Säg inte att fästingarna redan har kommit!! Detär ju bara för tidigt. Usch! De är verkligen äckliga och våra hundar är fulla av dem när de börjar jaga på hösten, vi plockar och plockar och plockar.

Om vi nu ska ha både älgflugor och fästingar i parti o minut så flyttar jag snart till Norrland.

2007-03-23 @ 22:39:12
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: A

uh, jag borde vaccinea mig från otäckingarna.

2007-03-26 @ 21:57:58
URL: http://youbroughtmemybisquit.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback