Sofiero

 
Under semestern blev det också ett besök på SOFIERO SLOTT med tillhörande SLOTTSTRÄDGÅRD. Det sägs att Sofiero skall vara som vackrast i den spirande månaden maj, och jag kan mycket väl tänka mig att det är så, men även nu i slutet av juli var fägringen stor.
 
Sofiero slott byggdes redan år 1864 på initiativ av prins Oscar, sedemera kung Oscar II, som ett tänkt "sommarslott" åt hustrun Sofia. Det skänktes senare till sonsonen Gustav Adolf och hans hustru Margareta i bröllopspresent år 1905. Margareta var mycket intresserad av trädgård och konst och lade därför också grunden till dagens vackra slottspark. Slottet togs senare över av deras son kung Gustav Adolf VI som testamenterade ägorna till Helsingborgs stad som nu driver verksamheten.
 
Det är onekligen en vacker och pampig byggnad. Precis som väl ett slott skall vara...Utsikten från terasserna och balkongerna är hänförande och här satt man gott med kaffekoppen under den skånska klarblå himlen och blickade ut över Havet och grannlandet Danmark.
 
I "Melonhuset" ståtade förutom melonplantor också denna vackra statyett, ackompanjerad av en "Passiflora" i blom...Här hade man lust att stanna upp och njuta av stillheten och tystnaden, andas in de ljuvliga dofterna av prunkande grönt och bara vara...
 
En härlig damm fylld av Näckrosor harmoniserar vackert till den gamla slitna stenmuren där lejongapet agerar vattenreservoar. Ljudet av rinnande vatten är ljuv musik för alla Sinnen, och vattenblänket strålar ikapp med Solen.
 
Slottsparken ståtade med en alldeles fantastisk DAHLIA-samling. Här fanns nog de allra flesta sorter av släktet representerade till bland andra Humlors glädje...Sällan har jag upplevt så många av de söta gigantiska surrande insekterna på en och samma gång. Humlor har alltid tilltalat mig...kanske är det på grund av att de egentligen inte SKALL kunna flyga men gör det ändå!? Då om något har man väl en positiv inställning till Livet!?
 
Parken är vacker och inspirerande och som GJORD för att i sakta mak strosa runt i. Eller varför inte ta med en egen picknickkorg att avnjuta tillsammans med goda Vänner på någon av de alla inbjudande gräsmattorna!?

Och jag känner att ett kommande besök i månaden maj absolut inte är uteslutet heller...

Trolda - Visiting Sofiero...


Kommentarer
Postat av: Poppins

Vi brukar åka en runda till Sofiero varje år men denna sommaren blev det inte så. Men vackert är det och man ser alltid något nytt varje gång man besöker parken.

Jag har faktiskt tillbringat en mörk novembereftermiddag alldeles själv i slottet. Det var innan det renoverades och en del av byggnaden användes som magasin av Helsingborgs museum. Jag var projektanställd och skulle samla ihop lite material till en utställning. Vaktmästaren körde dit, släppte in mig och åkte igen. Jag var helt själv och blev lite rädd för spöken faktiskt. Var sååå glad när bilen kom tillbaka efter några timmar. Om jag hittade något spännande att ta med till utställningen? Det minns jag faktiskt inte, minns bara hur ruskigt det var. :)



♥♥♥♥♥ Poppins



PS Klas Östergren är en husgud här hos oss. I alla fall de första böckerna (Gentlemän är suverän), hans senare böcker är lite för torra för mig. Älskar hans språkglädje i början

2008-08-22 @ 20:48:26
Postat av: Ragnvi

Godmorgon! Så kul att få följa dig till Sofiero!

Vackert!

Postat av: Zassi - Sara

Åh vad vackert. Jag älskar slott :) Och du har ju inte långt till Läckö heller.

Gissar att du packar och bär kartonger för fullt nu då :)

Ha en underbar OSavslutningsdag - tänk vad ska man nu titta på?

Kramkram//Z

2008-08-24 @ 13:28:31
URL: http://katterochpasta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback