Klockan...

TIDEN och därmed KLOCKAN innefattar en GIGANTISK position och tilldragelse i var västerlännings Liv...I stort sett ALLT har med TIDEN att göra i dagens stressiga samhälle. Är det inte arbetstiderna eller mötena så är det teveprogrammen...Man SKALL vara här och där vid en viss tid och ALLA verkar vara oerhört tidsbundna i dagens "effektiva" värld...Personligen bär jag ALDRIG klocka vid LEDIGHET, men ALLTID under arbetstid - kanske för att inte riskera en "försenad ankomst", eller hellre då för att aldrig missa en lunchrast...Tiden då arbetsdagen stoppas upp under en skön timma.
image1062 
Jag anser väl EGENTLIGEN att TIDEN skall "stå stilla" hemmavid...Men för att jag nödgats anpassa mig till det "effektiva" systemet och inte VILL vara sen, har jag idag införskaffat en ny KÖKS-KLOCKA. Och är den så här SMAKFULL måste jag erkänna att jag även under LEDIGHET kommer att kasta ett öga på den då och då...=D Och det ÄR praktiskt att veta hur länge ÄGGEN faktiskt kokat...
   
Den LÅTER dessutom ytterst behagligt...Det är inte något hetskt och bitsk larmande ljud med "effektivitets-varning",  utan mer ett härligt gammaldags tickande som minner om att allt faktiskt HAR sin gilla gång, men att även DU TILLHÖR den gilla gången...Den liksom bara tickar på...Andas...Ger begrepp utan att vara påfrestande...

En GOD VÄN till mig, tillika författare, som ni finner i min länklista här bredvid, har i en bok skrivit en UNDERBAR liten kort berättelse om just KLOCKAN. Det är Thomas Nydahl som vackert och oerhört inspirerande dramatiskt skriver reflekterande texter över Vinterparadiset Öland. Hans kära hustru Astrid Nydahl har tagit utsökta fotografier över de Öländska snötäckta vidderna...Allt i härligt svart och vitt. Jag MÅSTE bara få citera ur boken ÖLAND - EN VINTERRESA av Thomas Nydahl (text) och Astrid Nydahl (bild)...Apropå KLOCKAN alltså...

"Varje morgon smyger jag ut i köket. Klockan
på väggen har suttit där så länge att den vuxit
fast i färgen. Den tickar oförtrutet, år efter
år, ibland går den en timme för fort på ett
dygn, ibland bara några minuter. Summan
av tid jämnar ut sig och blir densamma när
begravningsbyråns bil kommer för att hämta.
Jag smyger ut i köket och undrar vad det
 är som INTE låter därifrån. Jag väntar mig
en lastbil som ska mullra förbi eller bara en
linjebuss. Jag väntar mig skällande hundar
och dunkande musik. Inga ljud finns det där
ute. Inte ett enda. I köket är det så tyst att jag
hör blodet rusa i mina egna ådror, jag hör min
tunga morgonandning och hinner tänka; den
där köksklockan, det är för väl att den hänger
där."   
(Ur Thomas Nydahl´s bok "ÖLAND - EN VINTERRESA")

Jag bara HOPPAS att min för dagen nyinförskaffade KLOCKA skall vara lika dramatiskt oumbärlig som den i ovan nämnda kök...(Men jag TROR min är snyggare =D )

Trolda - Clockwise...=D

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården säger

Jag gillar inte klockor längre... men man behöver dem ju.

Kanske ska skaffa mig en härligt fin klocka... ungefär som din.

Postat av: Inga M

Det där med tid är intressant! Vi lär ju vara helt fixerade vid tiden som ett linjärt fenomen, dvs att den har något slags början och går i en riktning mot ett slut.

I andra kulturer har man sett på tiden som cirkulär, det vill säga utan början och slut, mer som ett slutet system där allt kommer tillbaka. Asch det var väl luddigt skrivet och kanske luddigt tänkt!

2008-01-27 @ 09:07:56
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Trolda

Nina; till ÄGGEN är de bra att ha...Och så att man inte missar LUNCHEN - den viktiga ;)
Inga; Inget är luddigt från dig Inga =D Det handlar bara om att få reda på tingens ordning...Antingen i cireklform, eller linjärt. Och då är väl egentligen tiden ganska så irrelevant...Så är det! =D
Trolda - godkväll!

2008-01-27 @ 19:02:33
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Poppins

Väldigt fint skrivet om klockan och om tiden. Själv älskar jag klockor som tickar så där mysigt och hemtrevligt. Klockor är vackra (precis som din på väggen) och en klassisk armbandsklocka är underbar. Däremot gillar jag inte att känna mig stressad av tiden så under flera år gick jag utan klocka. Nu har jag börjat igen men låter mig inte bli stressad. Läste någonstans om en fin skildring av tiden och om hur man ska känna sig nöjd med att låta den gå. Författaren beskrev sin mormor som lugnt satt och såg dagen dö ut och väntade in kvällen utan att känna någon press. Och det är så jag vill bli, en liten gumma som sitter och njuter av tillvaron och bara låter tiden passera...
kramar

2008-01-27 @ 21:04:19
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Man tycker att tiden segar sig fram då man som jag är sjukskriven och inte har de vanliga dagliga rutinerna.

Jag gillade verkligen din klocka...även om jag nog inte skulle stå ut med tickandet...skulle nog kännas som en nedräkning. Men jag vet att du en så positiv människa att en tickande klocka inte kan störa glädje.

2008-01-27 @ 21:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback