Med doft av Choklad...

 
Denna underbart söta "lilla PRALIN" till blomma doftar utsökt av CHOKLAD! Den heter "Cosmos atrosanguineas" på latin och bör finnas i din blomsterhandel just nu vid denna tiden, då det är säsong för den. Den är dessvärre ej vinterhärdig här i det något för kalla Sverige, men det sägs att vissa fanatiker lyckats härbärgera den och fått den att komma igen till nästa år, genom att vinterförvara den på samma vis man gör med Dahlia-knölarna...

Den trivs allra bäst i ett soligt läge och det är också då man kan njuta allra bäst av dess ljuvliga doft. Men vandrande skugga med glimtar av sol fungerar också. I en sandblandad och väl dränerad jord vill den stå, ej för blött om fötterna alltså. Klipp bort de vissna blommorna och den tackar dig ödmjukt genom att komma med nya väldoftande blommor en bra bit in på hösten om den är mild och skön, och om den får lite gödselvatten att dricka.

Den ger verkligen mersmak åt alla sinnen...Ljuvligt vacker i sin färg och form, och med den eggande doften av choklad...Dessvärre är den INTE ätbar, men då kan man ju faktiskt införskaffa en bit av den RIKTIGA varan också, för sugen BLIR man garanterat av dess frestande doft...
 
Så när du går din trädgårdsrunda och sniffar av "CHOKLADBLOMMAN´s" ljuvliga doft, ta med dig en bit choklad och NJUT!

Trolda - Sweet...=D

Kommentarer
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Nej va taskigt av dig, nu blev jag ju sugen på choklad ;) hihi Ha en bra dag! Kram

Postat av: Nina

Först tänkte jag på hoya... men den ser inte ut så. Intressant blomma, synd att den är svår att övervintra.

2008-07-16 @ 10:07:10
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: tingeling

En sådan skulle passa mig som är så chokladtokig kram Tingeling

2008-07-16 @ 19:30:16
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Känner den underbara doften ända hit till hälsingland!

2008-07-17 @ 17:10:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Laijnen

Chokladblomma, den skulle man ha haft i sin trädgård.



Du Trolda, appropå Trollhättans dagar, så åker vi imorgon, men jag tror att mitt besök hos dig kanske får vara för denna gången, men det är väl inte sista gången som jag far dit tänker jag. En vän till mig och hennes son kommer med. Men jag tackar för din inbjudan, du en go vän :-)



Nu hoppas jag att solen vill visa sig lite mera och att det slutar att blåsa...



Många kramar Kicki

2008-07-17 @ 18:12:51
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Poppins

Haha! Det är nog bäst att införskaffa lite av äkta choklad annars kanske risken är stor att man tar en smakbit av blomman. Har doftat på sådana och de doftar verkligen choklad!

kram från Poppins

2008-07-18 @ 11:22:55
Postat av: Å

Ja chokladblomman luktar ju fantastiskt gott !! Såg den hos en bekant och hade tänkt köpa mig en men var för sent ute , så det får bli nästa sommar . Ha en fortsatt trevlig lördag !

2008-08-09 @ 20:20:28
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback