"Slussarna..."

 
Man blir ofta "hemmablind" när det gäller sin närhet...Jag bor ju i området kring Trollhättan och är född i staden, och tar också därför kanske den vackra miljön för given...Man är VAN vid det och tänker att knappast kan väl det intressera omgivningen något särskilt... Men vid närmare eftertanke TYCKER jag nog det! Trollhättan, och då speciellt "Slussområdet" - där STORA lastfartyg trängs med mindre fritidsbåtar om plats - ÄR vackert, mycket vackert. Och väl värt ett besök!
 
Det är lite speciellt med "slussystemet!" Här kommer som sagt "internationella giganter" sida vid sida med "Svensson´s fritidsbåtar" genom de trånga portarna. Miljontals liter vatten förflyttas upp och ner för att möjliggöra transporten. Allt för mänskligheten och våra behov...
 
Området kring de "aktiva" slussarna innefattar också närmiljö till de "gamla" slussarna. Här var några av landets allra första slussar situerade och området är väl bevarat och en riktig vacker plats att strosa runt i. Här tar man förslagsvis med sig picknick-korgen och slår sig ned i det fria...Vill man fiska finns det också möjligheter till det.
 
Promenadstigarna är rikliga och skönhets-upplevelserna många...En av stigarna kallas faktiskt för "Kärlekens stig", och vad man nu må finna längs DEN vägen är väl kanske upp till var och en att lista ut...;-)
 
När man så vandrat längs DEN stigen, eller kanske valt någon av de andra vägarna bör man ABSOLUT slå sig ned på det sommaröppna lokala Cafeét för stadens absolut bästa "RÄKMACKA" =D Den är färsk, den är dignande och ytterst god. Jag vill och kan varmt rekommendera ovanstående delikatess!

Trolda - "Home-Touristing..."

Kommentarer
Postat av: Eivor

Vilka vackra bilder Du tagit.

Det är fint vid slussarna och snart är det Fallens Dag.

Underbara mackor :)

Hälsn. Eivor

2008-07-09 @ 21:22:42
Postat av: Anonym

Jag har bara åkt igenom din stad men aldrig stannat så det var kul att med bilder få uppleva din stad. Det får nog bli bilder i min stad nångång med alla smulronställen kul ide kram Tingeling

2008-07-09 @ 21:42:07
Postat av: Lily of the valley

Jag har alltid fascinerats av slussar, kommer ihåg när jag som barn var vid några på Göta kanal. Trollhättan verkar vara helt i min smak, om inte annat så är räkmackorna det! Ser fantastiskt goda ut :D

Nu blev jag sugen, får nog göra en i morgon :D



Jo, nog märks det att det snart är semester.

Man är helt slut!!!!!

Ska bli superskönt!!!!! Vi ska bo utanför Båstad en vecka. Har aldrig varit just där, så det ska bli jättespännande, nära havet...Härligt!!!!:D)))))))



Ha de gott

kram Lily

Postat av: Inga M

Fina bilder har Du lagt ut! Jag har förstås varit där. Vi bor ju inte så långt från Trollhättan. Det där med slussar är rätt fascinerande och det är roligt att stå bredvid och se hur processen går till. Uppe hos oss vid sjösystemet Dalslands kanal finns massor av små slussar och det finns många skräckhistorier om hur båtar blivit hängande på kanten och att det inte går att stoppa en slussöppning som startat.

2008-07-10 @ 10:13:11
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Vackra bilder från en vacker stad! Och som folket fick slita ont när det begav sig!

Tur jag nyss ätit du! Smarriga mackor!

2008-07-10 @ 12:21:23
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Poppins

Den där räckmackan går inte av för hackor! Oj, så gott det ser ut.



Jag har aldrig varit i Trollhättan men har sett slussar på andra håll. Det är kul och intressant att titta på, inte minst hur äkta par samarbetar...



kramar från Poppins

2008-07-10 @ 14:06:08
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Mina minnen från slussarna i Trollhättan kommer från när jag var där som liten med mormor och morfar. Morfar lär ha filmat slussarna, i tjugo minuter eller så, han var så fascinerad. Sedan var det ingen som ville se den filmen, bara en massa slussar<>! :-) Men LIVE är det fantastiskt! Jag väsxte upp vid Bergs slussar och brukade titta när de öppnade dem, men det går ju inte att jämföra med slussarna i Trollhättan!



Mikael och jag åt också räkmackor i dag, fast på ett konditori i Göteborg. Ha det gott>!

2008-07-10 @ 18:58:10
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Laijnen

Å där fick jag en idé. När är det fallens dag vännen? Har du koll på de? Kanske man skulle ta sonen och åka dit....



Kramar Kicki

2008-07-10 @ 21:24:51
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: ejmis

Jag skulle gärna vilja åka igenom detta sluss-system någon gång...skulle inte tacka nej till den räkmackan heller ;)

2008-07-10 @ 21:49:06
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Det ser verkligen vackert ut!

Svar: Ja, nu vet du lite mer hur jag ser ut =)

Ha en trevlig helg! Kram

2008-07-11 @ 09:22:09
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: Zassi - Sara

Åh vilka härliga bilder! Min mormor bodde precis vid kanalen så jag har varit där MÅNGA gånger. Helt underbart vackert. Sen har jag ju släkt kvar både i Trollhättan och Vänersborg!

Ingen räkmacka för mig! Igår blev det surströmming och Ulvötripp. Tjing//Z

2008-07-11 @ 13:43:07
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Laijnen

Å vad kul...det skall jag ha i minnet Trolda och träffa dig hade också varit jättetrevligt :-)



Min semester börjar idag och 4 veckor framåt...så skönt



Vi kan väl höras i nästa vecka? Hur låter de...



Ha de gott/Kram Kicki

2008-07-11 @ 23:21:55
URL: http://laijnen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback