Spikön i Trollhättan

 
Mitt i Trollhättans kanal ligger den lilla halvön "SPIKÖN". Här kan man strosa runt i vackra parker och njuta av vatten, djurliv och blomsterprakt. Står man på ön ser man in mot Trollhättans strandgata där kaféer och restauranger utgör en naturlig del av statsbilden. Här ligger båten "Strömkarlen" förtöjd utanför det populära stråket...
 
Det är som sagt ett mycket vackert grönområde och statsträdgårdsarkitekterna gör ett fantastiskt fint arbete. Här är det trädet "Silverpäron" som får ytterligare förhöjd fägring tillsammans med blå, vita och lila blommor...
 
Rhododendronbusken blommar praktfullt och gör sig fint tillsammans med de olika barrväxterna...
   
Det är härligt när städer satsar på olika gröna strövområden där man kan strosa runt i maklig takt och njuta av allt det vackra. Trollhättan är absolut en liten "Pärla" med allt sitt vatten och med sina vackra parkområden som jag varmt kan rekommendera den oinvigde för ett besök!
 
Man kan även spela MINIGOLF på "Spikön"...Och här ses undertecknad "In Action"...=D Vem som faktiskt SEGRADE i kampen på artonhålsbanan förtäljer iallafall inte DENNA historien...(Men kanske NÄSTA gång...;-))
 
Djurlivet på ön består främst i FÅGLAR. Det finns ett litet dammsystem med direkt anknytning till Älven som gör att änder, gäss och ankor lätt kan ta sig runt i området. Och har man med sig exempelvis en bit BRÖD blir man snabbt och onekligen mycket populär bland de vingförsedda Vännerna...=D

Trolda - "Home-Tourist"

Kommentarer
Postat av: Åsa

Silverpäron är en favorit. Ser ju ut som ett olivträd. Ja ni hade underbart väder o vackert runt omkring. Vad mer kan man önska..=) / kram åsa

Postat av: Inga M

Jag kan tänka mig att Trollhättan är suveränt när det är sommar och väldigt varmt. Närheten till Vänern svalkar av en del måhända. Vacker är det på bilderna som Du visar.

2008-06-03 @ 05:34:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Laijnen

Nu är det vackert i våra trädgårdar och över allt annars med för den delen, värmen är ju helt underbar. Är vi verkligen i Sverige?

SÅ nu har du sett "snygga grannen" han är ännu finare i verkligheten. Kortet blev ju så där, men kunde inte med att ta om bilden...hihi (kan ju inte vara för avslöjande hehe)



Ha en skön dag

Kramar

2008-06-03 @ 07:56:31
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Plogflickan

Roligt namn på ön...

2008-06-03 @ 14:39:53
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Zassi

Åh vilka underbara bilder! Jag längtar såå för det är flera år sen jag var i Trollhättan senast, och Lilla Paris oxå för den delen.

Brudbuketten var ju underbart vacker och visst kan man ju ha en sån på bordet fast man inte ska gifta sig :)

Ha en underbar tisdag och jobba lugnt!

2008-06-03 @ 14:53:44
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du ser ut att ha rätta knycken såjag tror du vann kram tingeling

2008-06-03 @ 15:52:34
Postat av: jayne

Hej

Tack för den lilla rundturen!! Ser jättefint ut, jag har aldrig varit i trollhättan, men vet vet???

2008-06-04 @ 07:30:58
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Trolda

Åsa; Anade väl att du skulle vara svag för Skönheten Silverpäron =D

Inga; trollhättan är nog en riktig sommarstad med sin närhet till allt vatten...Och svalkande brisar...(nja...=D)

Laijnen; Visst är det UNDERBART ute nu - I SVERIGE!!!? Grannen...Hihihi....=D

Plogflickan; Ön ligger mitt i Göta Kanal och "ser ut" i formen som en liten spik eller kil...Därav namnet tror jag!

Zassi; Men snart ÄR det ju dags =D

Tingeling; Tack för det =D

Jayne; Kanske lockar bilderna till en liten visit...=D

Trolda - godkväll!

2008-06-04 @ 20:00:34
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Trolda

Åsa; Anade väl att du skulle vara svag för Skönheten Silverpäron =D

Inga; trollhättan är nog en riktig sommarstad med sin närhet till allt vatten...Och svalkande brisar...(nja...=D)

Laijnen; Visst är det UNDERBART ute nu - I SVERIGE!!!? Grannen...Hihihi....=D

Plogflickan; Ön ligger mitt i Göta Kanal och "ser ut" i formen som en liten spik eller kil...Därav namnet tror jag!

Zassi; Men snart ÄR det ju dags =D

Tingeling; Tack för det =D

Jayne; Kanske lockar bilderna till en liten visit...=D

Trolda - godkväll!

2008-06-04 @ 20:01:21
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Poppins

Vilket litet paradis! Jag har aldrig varit i Trollhättan men jag slutar aldrig att förvånas över hur många vackra städer det finns i vårt land!

kramar från Poppins

2008-06-07 @ 10:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback