Söndagsbilden

image1248 
Nu är det nästan helt täckt med gräs på veckans "Söndagsbild", men idag är det riktigt kylslaget och en nästan lite isande vind som med all säkerhet sätter stopp för något spirande av mer gräs idag iallafall. Värmen har kommit av sig och det är svårt att inse att vi bara för en dryg vecka sedan hade temperaturer på 25 grader...Idag har termometern inte ens passerat de TIO och Solen har inte orkat igenom molnen mer än ytterst korta stunder. Ser man det POSITIVT så är det kanske bra att det "stoppar upp" litegrann i vår vackra Natur, så vi hinner med att NJUTA av all fägring...
image1249 
Fägring tycker jag också denna bild från gårdagens delikata MIDDAG bjuder på...Det är en "busenkel" rätt att tillaga som både SER god ut och som definitivt SMAKAR gott! "Grönsaker i Ugn". Man tar helt enkelt sina Favoritgrönsaker och skär i klyftor och bitar som man lägger i en ugnsform lite "huller om buller". Här är det Potatis, Morötter, Broccoli, Lök, Paprika och den för smakens skull nästan oumbärliga Palsternackan, som tillsammans bildar fägringen. Pressa över Vitlök och Salta och Peppra. Tillsätt gärna fler Kryddor och då gärna färska som här på bilden. Här har jag lagt kvistar av Rosmarin, Citrontimjan och Oregano för utsökt smak.  Ringla över en god Olivolja och sätt in i ugnen i cirka en halvtimma på 200 grader. Och sedan är det klart att servera!

En mycket god och lättlagad kall SÅS smakar riktigt gott till:

Mosa ett paket FETAOST i en skål
Blanda i en ask CREME FRAICHE
Pressa i VITLÖK efter smak (jag hade två klyftor och det var lagom...)
Häll i knappt 1 dl GRÄDDFIL
Pressa ned en eller två LIME-frukter i blandningen
Lite SALT och PEPPAR förhöjer smaken

Till detta hade jag stekt KYCKLING serverad till, men vad som helst fungerar...Eller faktiskt bara just som det är här om man vill ha ett vegetariskt alternativ. Mättande och riktigt gott!

Trolda - With Weekly Report and With Recipe!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Va gott det såg ut! Hoppas du haft en trevlig helg!

Postat av: Lily of the valley

Mmmm :D Nu blev jag sugen! Det ser smarrigt ut och det låter supergott! Tack för tipset! Jag äääälskar fetaost! Vitlök, lime och peppar är inte så dumt det i heller.
Jag håller med dig om att det kanske är bra att Naturen stannar upp lite, så vi hinner njuta...

Ha en skön söndag och vecka
Kram Lily

2008-05-18 @ 19:29:33
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vilken tur att jag är mätt annars hade jag genast sprungit iväg till kylen och nallat av fetaosten som är där. Kan bara instämma med Lily, jag ääälskar fetaost.
Jag gillar den här utdragna långa våren. Påminner om vårarna som man minns när man var liten. Då var det lönt för damerna att investera i en liten vårdräkt (jag minns mammas). Idag går vi från vinterkläder till sommarkläder över en natt eftersom det brukar bli sommarvarmt med det samma. Tacka vet jag en utdragen vår så man hinner vänja sig och njuta av allt som får blomma lite längre.
Ha en bra vecka!
kramar från Poppins

2008-05-18 @ 23:06:30
Postat av: Laijnen

Oj nu blev jag ju väldigt hungrig igen! Gud vad detta lät gott :-) Mums, måste jag prova till helgen tror jag

Ha en skön dag
Kram Kicki

2008-05-19 @ 07:33:16
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Laijnen

Hej igen Trolda!

Får jag lova att låna din bild? Blev så tagen av receptet, så jag tänkte skriva ner det med bild och allt.

Kram Kicki

2008-05-19 @ 07:38:55
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Zassi

Åh vi har inte heller haft nån värme i helgen.
Men du så smarrigt det såg ut - receptet knycker jag direkt!!

Du måste hälsa på hos mig, jag har ju ny TAPET juh :) Skynda, skynda! Det blev superfint :)
Kramiz//Z

2008-05-19 @ 08:03:36
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Ragnvi

Godmorgon på dig från mitt jobb!
Mmm, vad hungrig jag blir nu! Brukar också rosta grönsaker i ugnen, nyttigt o gott!
Här i hälsingland har det snöat o regnat i helgen, blää! Minusgrader på nätterna...
Och nu måste jag jobba lite..

2008-05-19 @ 08:52:27
URL: http://Rankans.blogg.se
Postat av: Trolda

Johanna; Tack - det har jag =D Och det ÄR gott...=D
Lily; Här har du en till som bara ääääälskar fetaost...;-) Och då skall du ABSOLUT prova receptet - det ÄR så gott =D Ha en fin vecka du också, tack =D
Poppins; det kommer säkerligen fler tillfällen för dig att mumsa av den goda fetaosten....;-) Jag är liksom du oerhört förtjust i fetaost....=D Och du är klok som alltid...Våren SKALL vara utdragen - och vad mysigt det låter med en "vår-dräkt"!!! Får ABSOLUT fundera över det förslaget..Kanske BLIR det så något nytt till Vår-garderoben...;-) ha en fin vecka du också, tack =D
Laijnen; NATURLIGTVIS får du det!!! =D Känns bara roligt och det gör mig glad att du vill förmedla receptet vidare =D
Zassi; Ja så fiiiiint du gjort det!!! Ett helt nytt rum! duktiga du! Och njut av recept o nytt rum så =D
Trolda - kramar och godmorgon!

2008-05-19 @ 08:58:18
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Trolda

Ragnvi; Godmorgon på dig också! Och ha en fin dag på jobbet!
trolda - kramar!

2008-05-19 @ 09:05:00
Postat av: Johanna

Detsamma! Hoppas du får en trevlig vecka!

2008-05-19 @ 09:36:04
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: GÅRDSROMANTIK

Så hungrig jag blev!

Jag firar 10000 unika besök och har en tävling på min blogg http://havsviken.blogspot.com/
Välkommen du också!

Kram Maud

2008-05-19 @ 12:13:09
URL: http://havsviken.blogspot.com
Postat av: Inga M

Ska jag verkligen göra! Så gott det verkar!

2008-05-20 @ 07:02:51
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback