"Utmanad" - 7 Saker Om Mig Själv...

Min kära Blogg-Väninna POPPINS http://poppinstradgard.blogspot.com/ har sänt mig denna lilla "UTMANING" där man skall uppge 7 saker om sig själv. Jag har ju deltagit i liknande uppdrag tidigare, och för att inte riskera en eventuell upprepning om mig själv, utvecklar jag utmaningen med ett litet "Jul-tema" =D För nu stundar ju snart denna ljuvliga JULE-TID och alltså skriver jag här 7 saker om mig själv och mitt förhållande till JULEN!
 
1) Julen är för mig synonymt med PYSSELTID! Jag älskar att pyssla. Det pyntas nästan i varje liten vrå och det är framför allt BLOMMOR, MOSSA, LJUS och NATURMATERIAL jag använder mig utav. En oerhört viktig ingrediens i de olika arrangemangen är också naturligtvis DOFTEN - det skall dofta Jul! Och det gör ju faktiskt den lilla uppsättningen jag gjort nu på morgonen VERKLIGEN. Det är Favoritblomman nummer ett så här i vintertid, HYACINT, som samsas med en annan doftande Skönhet, nämligen TAZETTEN. Mossan doftar av Skog, och Kanel och Apelsin skall det bara vara till...

2) Jag är nu knappast någon "BAKERSKA" av rang, utan köper hellre färdigt - så är det. Inte för att jag nu tycker det smakar godare - för det FINNS väl inget godare än HEMBAKT!?! - utan på grund av att jag helt enkelt inte tycker det är så roligt med bakning, och kan för egen del faktiskt vara utan kakor helt...(MAT däremot gillar jag att laga...=D) Men ÅTERIGEN vill jag ju ha DOFTEN av Julens kryddor och "nybakt" Därför sätter jag gärna in en plåt med färdiggräddade Pepparkaor i ugnen en stund för att känna dess väldoft sprida sig i hela Huset...;-) Jag dekorerar även med Kryddnejlikor i apelsiner och har satt Glögg, där doften av Kardemumma blandas med den underbara Kaneldoften. Det skall alltså DOFTA till Jul =D

3) Ingen riktig Jul utan en JULGRAN i Huset! Den får gärna vara liten och knubbig och härligt rund...och så skall det vara MYCKET pynt i den! Inte alla färger och former nu, utan hellre ett fåtal färger som samsas fint tillsammans, men MYCKET av dem alla..."Ett ÖVERDÅD av pynt, och en STJÄRNA i toppen... uj, uj, uj, så GRANT" =D Jag brukar även ha små "byttor" med TALLRIS eller ENRIS i. Här blir dekorationerna dock något mer sparsmakade, men även här skall det iallafall pyntas liiiite grand =D

4) ADVENT är det bästa med hela Jule-tiden! Dagen infaller ju alltid på en SÖNDAG, men det är redan på FREDAGEN det skall pyntas enligt Trolda! Det är stjärnor och ljusstakar i fönstren som skall sättas på plats, det är kanske ett par julgardiner i köket som skall sättas upp, och det är också här det övriga pyntet dammas av, ses över och tas fram i ljusens sken. Allt ackompanjerat av JULMUSIK och till doften av GLÖGG =D

5) Ja, JULMUSIKEN har jag ju redan nämnt...Och utan överdrift får jag väl erkänna att jag faktiskt nästan BARA lyssnar på det just nu. Ingen Jul-stämning utan musik - så är det. Och det är alla de sorter som spelas - bara det sjungs om JUL går det bra =D

6) JULKLAPPAR tillhör ju Julen också, men är något som prioriteras allt mindre för varje år. Jag satsar istället hellre på trevligt UMGÄNGE med nära och kära runt middagsbordet eller framför granen - det är DET som känns allra viktigast! Jag KÖPER några julklappar varje år, det gör jag, och tillhör tyvärr den skaran som springer runt i affärerna i sista sekunden...Varje år tänker jag att "NÄSTA år skall jag minsann vara ute i god tid..." Men det är NÄSTA år det =D

7) Och så har vi ju JULBORDSMATEN - detta ÖVERDÅD av mat som nästan får mig att må lite illa...Jag kan på inget sätt tillgodogöra mig alla de rätter som dukas upp på de dignande borden. Jag äter hellre då en vällagad middag utan all denna saliga blandning det bjuds på till Jul. Är det NÅGOT som lockar på Julbordet är det de många och fantastiska SILLINLÄGGNINGARNA - av dem äter jag gärna och mycket. Och gärna en bit LAX med citronsmak på. MUMS =D


Ja, så var "UTMANINGEN" till ända. Och jag är nu ombedd att sända den vidare till 7 stycken andra kära BLOGGARE! Jag skickar den således till Ejmis, Ragnvi, Zassi, Eva, Slottsträdgårdsmästaren, Åsa och Tingeling. Men bara om ni har tid och lust =D

Trolda - Challenged =D

Kommentarer
Postat av: Nina

Naturligtvis måste man pynta advent redan på fredagen innan!



Synd att jag inte tål hyacinter... de doftar jul, enligt mig också.

Postat av: Åsa

Hej! och tack för utmaningen- har precis för någon vekca sedan skrivit om mig ..7 saker.. så jag läser gärna vad du skrivit om julen! Vilken vacker grupp du gjort! / kram åsa

2008-11-12 @ 12:27:01
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Va roligt att du gjorde om den så den handlar om julen! Kul att läsa hur du ser på julen! Kram

2008-11-12 @ 13:33:16
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: ejmis

Taget!

Jag kommer att följa efter dig och köra på jultemat...måste bara fundera lite.

2008-11-12 @ 15:29:44
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: My - miljöbloggen

Hej! Tycker du det är vackert att snorkla på semestern? Tycker du att fisk mättar många magar runt om i världen? Snart är detta ett minne blott, världshaven dör! Läs mitt senaste inlägg om detta och tyck till!

2008-11-12 @ 16:19:49
URL: http://birch.webblogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej igen! Jag har också gjort den där utmaningen - två gånger! Men inte som jultema....ska nog suga lite på den här julkaramellen en stund! Sen kanske!

Känner igen mycket hos dig...

Kramen!

2008-11-12 @ 18:19:35
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

I morgon möts våra byar Trolda....BP mot Ljungskile...må bäste lag vinna. Tror att jag står över den däringa utmaningen....

Ha det gott!

När kommer bilden?

2008-11-12 @ 20:00:43
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: tingeling

Jag antar utmaningen men gör den först imorgon

Kul att lära käänna dig lite mer kram tingeling

2008-11-12 @ 20:45:02
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: Zassi

Härlig julbricka med kanel och julblommor!!



Hihi.. vilka roliga "julhemlisar" du bjuder på - hos mig hittar du 7 snabba ;)



Kramiz//Z

2008-11-12 @ 20:45:18
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Poppins

Så roligt att läsa sju julesaker om dig! Jag undrar om du är själva tomtemor som går där hemma och julmyser redan i hemmet som är fullt av julens härliga dofter och musik.

kramar från Poppins - tomtenissa

2008-11-12 @ 22:51:32
Postat av: Lily of the valley

Så kul att läsa om ditt förhållande till julen :D

Jag blir väldigt inspirerad och glad av ditt inlägg :D Jag har inte hört någon julmusik än... Det är nog därför som jag inte fått den riktiga feelingen, min cd-spelare har nämnligen pajat..Du kan ju tänka dig vad det ställer till för en musiclover..;-) Underbara arrangemang som alltid hos dig :D Så vackert med mossa, i synnerhet kuddmossa. Ska också införskaffa det i år. Har sett att handelsträdgården säljer dem i små trälådor...

Kram Lily

2008-11-13 @ 06:03:54
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Inga M

Nu kommer Din tid på året! Det handlar om pyssel och att göra vackra arrangemang. Alltid lika roligt att titta in här och få lite ögonfröjd!

2008-11-13 @ 19:40:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lallis

Vad kul att läsa:)

Kram Lallis

2008-11-13 @ 21:03:50
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: Zassi

Hej du underbara bloggväninna! Kikar in för att önska dig en alldeles underbar FREDAG!! Tjohoooo!!

2008-11-14 @ 08:17:25
URL: http://katterochpasta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback