Omplantering!

 
Nu när Solen på allvar börjar lysa med sin kraft och Ljuset åter igen spirar är det dags att se om sina små KRUKVÄXTER! De behöver liksom vi ny näring och energi för att växa, frodas och må bra. Man kan även passa på att ta "sticklingar" från sina Favoriter för att föröka dem och få ÄNNU fler av dem på fönsterbrädan =D De flesta plantor går att ta sticklingar utav och enklast är att sätta dem i ett glas med vatten, där de oftast utvecklar ett fint litet rotsystem som gör dem redo för senare omplantering i jord.
 
Det man skall tänka på i första hand är att välja en BRA jord! Det är av yttersta vikt för att plantan skall få den näring och styrka den behöver för att bli så där "frodig och grann" vi vill ha den...Välj alltså en kvalitetsjord, och den finner man förslagsvis i en blomsteraffär eller trädgårdshandel, där också KUNSKAP och INFORMATION kan fås. Man bör välja en kruka med hål i som gör att vattnet inte blir ståendes i krukan och således kväver rötterna, som i sin tur gör så att plantan vissnar och dör. Har man inte en kruka med hål i bör man först lägga ett lager med Lecakulor i botten som dränering, och vara försiktig med vattningen så att det inte fylls på för mycket och även då kväver rotsystemet.
Vattna sparsamt i början och duscha gärna på de nyplanterade små "Raringarna" så anpassar de sig oftast fint till sin nya tillvaro. Mycket Ljus vill de ha men man skall nog undvika direkt Sol den första tiden.

Så passa på att i Solens värmande sken få lite jord under naglarna och anlägga grunden till en vacker och spirande Krukväxt-samling på fönsterbrädan!

Trolda - With Plants And Pots...=D

Kommentarer
Postat av: Zassi - sara

Ojoj vilka härliga bilder. Ja nog märker man att SOLEN är framme längre och längre på dagarna. Omplantering av de blomster jag har ska jag göra, men ack så dålig jag är på blommor egentligen - till och med hjärtan på tråd dör bort hos mig :(

Men jag är en hejjare på svärmorstunga :)



Ikväll är det hockey som gäller!

Ha det bäst!! Kramkram

Postat av: Plogflickan

Här har vi inte börjat med omplanteringen, men börjar känna för sicklingar!

2009-02-17 @ 11:06:26
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Milla S

Nu satte du allt igång min lust att sätta fingrarna i jorden!

Kram

2009-02-17 @ 11:50:22
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Janne Pettersson

Då kan jag dela mig av visdomsord från en av mina idoler, Torsten Ehrenmark. Jag tror han i sin tur fick det från ett trädgårdsprogram från Yorkshireradion: "And remember, no repotting for repotting's own sake."

2009-02-17 @ 17:44:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Härligt inlägg Trolda...nu börjar det!

2009-02-17 @ 21:27:10
Postat av: Torquemada

Ar det lika latt med sukkulenter, typ High Chaparal och andra, mindre, typ knubbiga? Har forstatt att de inte ska stallas i vatten om man skar av en stickling. Har bara lyckats doda nagra sticklingar till ingen nytta...Fattar att varje art har sina speciella krav, men vad galler generellt?

2009-02-18 @ 22:25:58
Postat av: Ragnvi

Godmorgon lilla Trolda! Här är ingen sol..bara mulet o grått..men märker ändå på mina stackars blomster som överlevt vintern att dom börjar bli hungrig nu! Så fort jag orkar ska dom få lite ny jord!

Klart gohunden min är gulligast av alla!

Kramen!

Ragnvi

2009-02-19 @ 06:10:29
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Trolda

Torquemaqda: Det är ju naturligtvis olika för olika sorter...Men av egen erfarenhet vad gäller High chaparall är det enklare att sätta dem DIREKT i jorden. Vattna lite sparsamt den första tiden så brukar de rota sig ganska enkelt. Suckulenter går också att sätta direkt i jorden, men ÄVEN i vatten, (men KAN ruttna då )- det är lite olika med sorterna där. Jag föreslår dock att du planterar dem i JORD och GENOMvattnar jorden/krukan (som då måste ha hål) med ljummet vatten, så skall det nog gå vägen! Lycka till!



Trolda - "tipsare" =D

2009-02-19 @ 09:09:23
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Poppins

Klart de små liven ska få bästa jorden! Kan tänka mig att du är en riktig "plant-mamma" och tar väl hand om dina små.

kramar från Poppins

2009-02-19 @ 19:53:27
Postat av: Torquemada

Tack for tipsen!! Trevlig helg!

2009-02-20 @ 15:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback