Helsingborg Och Helsingör

 
I stekande hetta söker man sig gärna till hamnområdet i Helsingborg. Där finns det svalka i form av strand-liv och båt-liv, som man antingen insuper som här, från en av flera pirar, eller sittandes på en av de otaliga serveringarna området erbjuder, eller så ligger man helt enkelt på någon av stränderna och trängs... Det fläktar skönt från svalkande brisar och man njuter verkligen av att studera alla båtar som är på väg någonstans.
 
På väg någonstans är alltid färjorna...Färje-trafiken till de danska grannarna i Helsingör går tätt, tätt, en outsinlig ström av turister som vill strosa runt och trivas i det dejliga Danmark. Och vi var inte sämre! =D
 
Jag älskar verkligen Helsingör! Kanske mest på grund av de gamla vackra husen med månghundraåriga anor. Men också för att det är så TREVLIGT att strosa runt där. Det är trots folkvimlet lugnt och skönt, och någon stress-faktor infinner sig icke. Var sak har sin tid och man FLANERAR verkligen fram. Man tar sig tid till att äta sin lunch på en av stadens alla mysiga restauranger, man tar sig tid till att sitta ner på en bakgård och bara vara...Man njuter av att sitta ner och studera och analysera andra människor i rörelse från ett gemytligt litet café. Och så är det alla vackra BLOMMOR som lockar också förstås =D
 
Det här huset är ett av de vackraste tycker jag! Med sina slingrande växter över murar och tegelpannor inspirerar det verkligen och påminner mer om södra Europa än om Skandinavien. Och man kan ju bara undra över hur det ser ut INNANFÖR murarna...Säkerligen prunkar det av krydd-växter av alla de slag, kanske en liten fontän som porlar och så DOFTAR det garanterat...Ett par gamla café-stolar och ett litet bord blir den perfekta platsen för fikastunden.
 
NÄSTA gång skall jag med bestämdhet försöka ta mig in genom den stängda dörren, men tills dess kan jag bara drömma och fantisera om vad som finns där bakom...;-)
 
Vackert, vackert...De gamla kullerstens-gatorna böljar sig fram genom trånga gränder kantade av Stockrosor och Rosor. En ljuvlig doft sprider sig. 
 
Kan det bli en vackrare inramning av ett fönster...!?!

Ja, Helsingör är verkligen en PÄRLA att strosa runt i...Jag har varit här ett flertal gånger nu och det känns som om jag alltid kommer att återvända. Om inte annat för att få se vad som döljer sig bakom den där dörren...;-)

Trolda - Visiting Helsingborg And Helsingör =D

Kommentarer
Postat av: ejmis

Ser helt underbart ut! =)

Postat av: Lily of the valley

Dejlige bilder från Helsingör som verkligen är en förtjusande pärla som jag besöker rent för sällan...Jag känner mig mest hemma där...

Hoppas du hittade du någon mysig butik eller loppis kring Helsingborg! Jag är inte så hemma i de trakterna :D

Ha en fortsatt skön semester

Många kramar från Lily

2009-06-29 @ 17:38:16
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Många fina bilder och många fina hus.

Trevligt med hus som påminner om medelhavet.

Kram Ingrid

2009-06-29 @ 22:40:37
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Milla

Så fina bilder och vad gott ni verkar ha haft det!!

Vilket semesterväder ni fick också...

Livet är allt bra härligt!!

Kram

2009-06-30 @ 11:53:51
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Sara

Men du vilka ljuvliga bilder. Och berättelserna till gör ju att man verkligen vill till Helsingör. Sista bilden med fönstret är som en vacker tavla i sig.



Den borde du skicka in och få som canvas. Fuji direkt :) Tokbra!



Ha en underbar fortsättning på veckan!

Förresten finns ett skåpfynd till hos mig.

Kramkram

2009-06-30 @ 13:58:28
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Inga M

Husen och trädgårdarna är så vackra där nere! Man kan verkligen njuta av anblicken när vädret är som nu. Antar att värmen inte blir så tuff när man är vid sundet som Du är nu.

2009-07-01 @ 09:00:13
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback