"Pyssel-Mys" =D

 
Jag tycker det är väldigt roande och stimulerande att ÄNDRA OM i Hemmet emellanåt. Det behöver absolut inte vara några STORA förändringar där möbler och annat släpas runt (men det är OCKSÅ kul... ;-)), utan det räcker med att flytta runt på några saker och skapa nya små "stilleben" för att jag skall finna det stimulerande och glädjande. Att DEKORERA är riktigt kul! =D 
 
Och speciellt nu om Hösten då det känns extra mysigt att vara inomhus och greja är det väl som gjort för små omändringar!?! 

Mormormu efterlyste små tips i dekorationens anda då Hon faktiskt tyckte att jag fick ihop det så FINT! =D (Tack för de fina orden Mormormu! =D) Jag blev naturligtvis både lite stolt och glad för förfrågan, men några egentliga KNEP har jag nu inte, utan det mesta går på intuition och känsla. Men jag skall försöka ge några handfasta tips här iallafall, där jag utgår från gårdagens komponerade lilla stilleben. 

Jag tycker alltid det är fint att SAMLA prylarna till en liten grupp - mycket hellre det än att ställa något här och där... Jag försöker också naturligtvis att tänka på vad som PASSAR IHOP - färg, form och material, till rätt bakgrund. Och för att få det där trivsamma är det oftast bra att BLANDA lite olika material av någon orsak. Här är det exempelvis hård betong, mjuk mossa och skört glas i en kombination, tillsammans med ljus och en krukväxt - alla element tillsammans ger en fin balans. Något som också är bra är att ha ett ÅTERKOMMANDE material eller färg. Här har jag exempelvis mossa både på fatet, i krukan och i ljuslyktan - det skapar en fin enhet och ger ett bra helhetsintryck. Även glaset går igen i samtliga enheter, och den grå färgen. 

Man skall även tänka på FORMSPRÅKET. Det finns "röriga" former och det finns "lugna" former. Ett bra exempel på en rörig form om vi tar något material från Moder Natur, är de just nu aktuella RÖNNBÄREN till exempel -  många, små och runda. En lugn form från samma källa kan vara en lite större och slät STEN eller exempelvis den ljuvliga MOSSAN. Har man BARA så kallade röriga former ger dekorationen just ett rörigt intryck och det blir ingen balans i det hela. Lägger man däremot till någon lugn form känns skapelsen betydligt mer harmonisk och balanserad. Det är även bra att tänka på att STORA och TUNGA grejer gör sig oftast allra bäst i basen på en dekoration, medans lättare material kan hamna överst - oftast precis som det är i Moder Natur med andra ord.

Sedan tycker jag absolut att var och en naturligtvis skall utgå från sin egen smak och känsla - då får man ju det precis så som man vill ha det och trivs allra bäst med! Tycker man något är fint och är glad åt det skall man bara kunna NJUTA av det utan att tänka på hur det faktiskt "skall" vara! =D

Hoppas nu jag lyckats förmedla några små tips, och kanske ännu hellre lite inspiration, i dekorationens anda!?! 

Trolda - "With Decorations" =D

Kommentarer
Postat av: Ann Catrine

Men du!!

Nu blev jag glad!

Det var ju precis det här jag förstod att du inte bara kan göra, utan att du också kan förklara det på ett enkelt lättfattat sätt!!

Mer av sånt här!!

Sitter (nåja,ligger) i soffan och tittar mig runt just nu. Ser att jag nog spretat ut grejerna lite väl mycket..

Imorgon ska jag testa det här med stilleben.

Tack gulligaste Trolda ;-)

(sparar det här inlägget i en insperationsmapp. Hoppas du fyller på den med fler användbara tips..



Kramar!!

Postat av: milla-andante

Toppentips!! Det där med former, att det finns röriga och lugna har jag aldrig tänkt på. Tänk, du hade ju kunnat ha kurser i detta på jobbet...!!



Härligt att höra att allt är bra med dig!!!

KRAMAR:)

2010-10-07 @ 20:37:12
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tack tack ... för jätte fina tips.

Detta ska jag prova

Kram Ingrid

2010-10-07 @ 22:27:16
Postat av: Inga Magnusson

Aha, det finns en systematik i att få till det så bra som Du, det handlar inte enbart om inspiration och estetisk läggning.



Jag drar nog till Göteborg nästa vecka någon dag. Hur har Ni öppet då på Ditt jobb? Du kan väl maila mig.

2010-10-07 @ 22:29:20
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Saras Inredning

Åh men tips är alltid välkomna! Rörigt och lugnt - det var riktigt bra förklarat, man kan ju SE vad som INTE blir snyggt och känna nää, sådär ska det verkligen inte se ut. Men att få till det fint på en gång är inte lätt tycker jag.

Att se en bild på det man pysslar med har förändrat min inredning nåt alldeles.

Bloggen har hjälp mig mycket.

Knäpp, knäpp, knäpp! Se där så ska det ju se ut =)



Dina stilleben och kreationer älskar jag speciellt då vi har så lika SMAK (mycket god sådan).



Du har då absolut det FINASTE hemmet jag känner till.



Kramkram och ha en skön helg!

/Sara

2010-10-08 @ 15:11:13
URL: http://blogg.magnusochselma.se
Postat av: Eivor

Det skule bli en vacker gravdekoration med ängel, lyktor, ljus och mossa.

Tack för tipset :)



Eivor

2010-10-08 @ 15:38:22
Postat av: Lily

Vilken bra beskrivning, rörigt och lugnt!

Jag har aldrig tänkt så..



Ha en fin helg

Kram Lily

2010-10-08 @ 19:41:37
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: Inga Magnusson

Länge har jag nu kunnat njuta av alla vackra miljöer som Du visar upp. Därför har Du fått en award att hämta på min blogg om Du vill! Grattis!

2010-10-09 @ 07:31:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Nu är nospussarna utdelade! Dom sänder flera tillbaka!

Här är det inrett i rörans design...suck! Men jag får ju separationsångest om jag måste göra mig av med nåt...fniss!

Kramen!

Ragnvi

2010-10-09 @ 07:34:39
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Hej! Jag har mailat Dig, har Du inte fått det?

2010-10-09 @ 13:31:30
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Tack för mail, jag har fått det såg jag nu. Ha det gott!

2010-10-10 @ 02:04:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Jag gillar verkligen din blogg. Den ger mig verkligen inspiration. Och otroligt fina bilder. Så är det kul med alla dina slut ord...haha. Trolda - "With Decorations" =D.



Kram Lilitha "Like this blogg"

2010-10-17 @ 12:38:17
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback