Är Tomten DANSK?!?

107318-163
Det finns vissa DANSKAR som hävdar att Tomten är just DANSK!

Jag känner mig nödgad att, här och nu, ta fram bevis för att så inte är fallet! (Och som SVENSK menar jag att Tomten DEFINITIVT är från VÅRT kära Moderland!)

Det FINNS onekligen vissa saker som talar till Danskarnas fördel....

Ta KLÄDSELN till exempel....Med Hans röda och vita dress påminns man onekligen om den Danska flaggan - "Dannebrogen". Och jag måste tillstå att Han säkert skulle se ganska patetisk ut i gult och blått...

Således fördel till Danskarna.

Sedan har vi  Tomtens KROPPSFORM.....Han framställs ALLTID som stor och rundmagad.  Ett UTAN TVEKAN Danskt lyte, som härrör från alldeles för många pilsner.

Alltså...2-0 till Danskarna.

Sedan har vi "JULGRÖTSKOPPLINGEN"....Hur många gånger har man som Svensk inte haft lust till att köra ner en ROTBORSTE i halsen på dem, för att överhuvudtaget få fram något mänskligt ljud alls...!? Man FÖRSTÅR dem helt enkelt inte ibland...."Grötigt värre", alltså......

Och det är 3-0 till Sydlänningarna....

Med tanke på Danmark´s GEOGRAFISKA läge, borde det väl vara GIVET med Svensk fördel....MEN så kommer man till att tänka på GRÖNLAND (!) - som ju av någon oförklarlig anledning visst tillhör landet i fråga! Plötsligt är det MINST lika stora möjligheter till snöfall, och jag beslutar mig således för "OAVGJORT" i detta spörsmål.

Så står det 4-1.

Så har vi "Rudolf Ren".....Jag har ALDRIG någonsin skådat en REN i Danmark...Knappast ens ett enda fyrfota djur,  förutom tamboskapen! I SVERIGE däremot.....DÄR har vi vildmark och RENAR! UTAN TVEKAN poäng till oss!

4-2

Så har vi SPRÅKET! Har ni NÅGON gång hört Tomten prata DANSKA!?? Nä, tänkte väl det...ÅTERIGEN ett poänglöst Danmark...

Och vi har 4-3, fördel Danskarna.

Tomten är LÅNG! Och bevisligen (förutom någon stam i mörkaste Afrika!) är människor här uppe i Nord LÄNGRE än sina sydländska grannar....Alltså.....

4-4....lika.

Eftersom JAG är SVENSK , ENFALDIG, och ENVÄLDIG Domare i frågan, ger jag YTTERLIGARE ett poäng till oss kära Svenskar! Således utgår vi med SEGER i Tomtefrågan!

5-4 till Sverige! Och Danskarna får "Tji"!!!

Men eftersom vi SVENSKAR är så HJÄRTLIGA, och GOÀ människor, och eftersom TOMTEN tillhör OSS, så kan vi ju alltid skicka ned Honom ett varv runt Landet....Och där kan Han sprida sitt glada budskap, dela ut sina paket, och kanske äta lite av Julgröten...För TROTS allt är man ju lite svag för de där Sydlänningarna.....=)


Trolda - Miss Brownie....



Kommentarer
Postat av: Fialotta

Haha detta var underhållande läsning vill jag lova. Har aldrig tänkt på allt detta, bara tagit för givet att tomten såklart är här ifrån. Kanske får man tänka om =)

Postat av: Emma S.

men egentligen hör tomten 100% till FINLAND!!!

2006-12-05 @ 20:02:05
Postat av: Maria

Hahah kul skrivet... men är inte tomten från Nordpolen?

2006-12-05 @ 21:12:50
URL: http://www.emen.blogg.se
Postat av: Emma S.

nep...från korvatunturi

2006-12-06 @ 09:05:14
Postat av: Emma S.

...i rovaniemi

2006-12-06 @ 09:05:23
Postat av: Janne Pettersson

Rovaniemi, säger jag bara. Se http://www.santaclaus.fi

2006-12-06 @ 13:17:55
URL: http://jannepettersson.blogg.se
Postat av: Trolda

Rovaniemi....Nordpolen....Puha, vilka BesserWissrar....=) Kan inte MIN TOMTE bara få VARA SVENSK....!?!=)

Trolda - med SVENSK Tomte!

2006-12-06 @ 17:47:41
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Tomten -eller julemanden

Jeg er international. Ethvert forsøg på at knytte mig til en nation afføder helt naturligt: Ingen julegaver (j-klapper) her fra! Nationalisme er det modsatte af fred over jord, glæde mellem mennesker og sund fornuft.

Så kære trold, selvom jeg elsker Sverige, så må du alligevel æde dine ord igen.

Glædelig jul fra Julemanden (eller Tomten, som i svenskere ynder at kalde mig. Heller ikke det er jeg så tilfreds med..)

2006-12-07 @ 15:50:13
Postat av: Trolda

Uj, uj, uj....Det var svar på tal det...Från den SÖTE och VISE Julemanden himself....Eller Tomten....(men det passade visst inte så bra). Och naturligtvis har du så rätt, käre Tomte...Du finns ju hos ALLA - i hela VÄRLDEN! Så om jag tar tillbaka lite(pyttelite...)av mina förutfattade meningar så kanske, kaaanske jag iallafall kan få en lite julklapp....!?? Knus så käre tomte!

Trolda - med julklapp!

2006-12-07 @ 19:05:05
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Tromsö-Jon

Hei! Tomten, eller Nissen som vi sier i Norge, er ikke dansk, ikke finsk, ikke svensk, men heller ikke norsk. Nissen er internasjonal. Vi er alle nisser. I mer eller mindre grad. God jul, Trolda. Det høye nord-Norge hilser deg. Hvor blir det av snøen og kulden? 10 varmegrader og 0 cm snø. Hallo! Jeg bor bor nord for Polarsirkelen. Jeg vil ha snø og kulde og skiføre. Og Trolda..... ;-)

2006-12-07 @ 21:47:10
Postat av: cleo

Jag gillar Ditt sätt att räkna poäng.... ;-)

2006-12-07 @ 22:24:18
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Nilla

Kul inlägg!
Ha det bra.

2006-12-10 @ 09:35:12
URL: http://tankebubblor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback