Svordomar!

107318-248
Jag märker en TYDLIG tendens till FLER och GRÖVRE svordomar inom massmedia.

Kanske inte så mycket inom Tidningsvärlden, men desto mer inom Teve och Radio.

En mycket oroväckande och tråkig attityd tycker jag. Skall det verkligen vara NÖDVÄNDIGT att använda sig av dessa fula ord!?! Är inte det svenska språket tillräckligt fullt av starka, kraftfulla och väl beskrivande ord förutom svordomarna!?

Värst av dem alla är de så kallade "Kommersiella" Radiokanalerna. Där spys det galla över allt och alla i form av okvädningsord. Usch!

Kanske tycker vederbörande det är "fräckt" och "coolt" att uttrycka sig på så vis, men för egen del tycker jag endast det tyder på verbal oförmåga och inkompetens!

Måhända är jag gammalmodig och töntig, men jag ser varken något nytänkande eller fräckt i bruket av svordomar! Svordomar kan användas i begränsad upplaga, såsom vid utbrott, aggressioner och vid chockartade händelser, men inte som vardagligt språk, som dessutom vi vanliga svenskar tvingas lyssna på om vi nu väljer att se på Teve eller Radio.

Trolda - "Fuck it"!

Kommentarer
Postat av: Nina på Johangården

Du har helt rätt!

Postat av: Fialotta

Japp håller med dig på den punkten! Jag ska inte säga att de aldrig hoppar en groda ur min mun, men det är när bägaren rinner över. Inte för att de är någon ursäkt att svära då heller, men då gör jag det.

2007-01-22 @ 14:37:03
URL: http://fialotta.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Jag har alltid svurit ganska flitigt. Men inte när man varit hos kompisars föräldrar eller min egen familj eller släkt. Men med kompisar! Då har vi kunnat spinna på som bara den. Nu svär jag mest när jag är trött eller arg.
Jag är inte särskilt gammalmodig av mej på det viset, MEN jag tycker att det låter så fruktansvärt illa när det svärs i TV och radio.

2007-01-22 @ 19:19:29
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller absolut med dig!
Är inte intresserad av att lyssna på nån som var femte ord säger fan, h*vete osv...
Ändå tillhör jag dom som kan svära, inte direkt när jag pratar med nån - men fort gjort har "Men H*vete" åkt över läpparna när det går på tok.... Typ att det slår om till rött när man sitter i bilen...

2007-01-22 @ 21:13:41
Postat av: cleo

Håller med helt och hållet. Jag stänger av när det blir för mycket svordomar, även på engelska; mother-f-er hit och dit, nä det vill inte jag höra i mina öron!

2007-01-22 @ 22:35:46
URL: http://cleopethra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback