Julklappar och reklam....

Så har den på ALLVAR börjat fylla våra brevlådor....HÖGVIS dimper den ned och lockar med löften och uppmaningar såsom; "Bäst i test", "Köp NU - betala först till SOMMAREN", "Räntefritt" och "Billigast!?"....

Affärsidkarna lägger ner MILJONER på julens reklamblad. För NATURLIGTVIS är det den kommande JULEN och dess REKLAMKAMPANJ jag talar om!

Troligen lär väl handeln starta "på allvar" redan NU, denna kommande helg, då majoriteten av den svenska befolkningen får lön. För att kulminera dagen före julafton.....Då sitter vi väl där betydligt fattigare, säkert med många "idiotpaket" och säkerligen inte heller helt nöjda med oss själva. Många av oss kanske till och med har tagit krediter och lån för att införskaffa julklapparna.....

Och  PENGAR lär det gå åt! REDAN NU spekuleras det i REKORD i julhandeln i år igen....Jag hörde den ofattbara summan av 75 MILJARDER......Miljarder....Det är MYCKET pengar det...VÄLDIGT mycket pengar till och med....

Med den aktuella VÄRLDSITUATIONEN i åtanke, kanske detta istället kan vara julen då vi INTE slår "nya rekord" i frosseri och handel...!?? Kanske kunde vi DENNA speciella jul nöja oss med en, eller ett par klappar till var och en.....!? Till en rimlig kostnad.

Och ÄR det inte så att de FLESTA av oss önskar sig en "fridefull jul",  MYS med familj och vänner, lite god mat och kärlek!? Det är väl DET som är det primära!?

Inte hysterin i handeln, ej heller ångest över att "inte hinna med", att köpa "för lite".....

Så i år kanske är ÅRET då vi gemensamt minskar våra inköp....Bojkottar alla reklamblad och kampanjer som har till uppgift att få oss att HANDLA, KÖPA och KONSUMERA....

I min familj har vi sedan flera år tillbaka insett det vansinniga i julklappshysterin...Vi köper endast två klappar var, till en kostnad av max 100 kronor per styck, och under glada skratt och MYS, spelar vi så TÄRNING om dem.

Alla slutar som "segrare" med två paket var....Och framför allt slutar väl alla som "segrare" med insikten om att man faktiskt har NJUTIT lite av julen , och dessutom har pengar KVAR!!!

Och DEM lär man ju DEFINITIVT behöva med tanke på den kommande "MELLANDAGSREAN!!!!" :)

Och så rullar det på.....:)

Trolda - up to boycott!



Kommentarer
Postat av: cleo

Jag håller med, det är hysteri. Och jag vil ha en fridefull jul med mys. Jag pysslar och bakar innan jul, mycket mer än annars, för det är så mysigt! Julklappar blir det här, men ingen hysteri. När man har barn blir det dock lite mer juklappar. Fst i år är de så stora att de önskar sig pengar. Dottern har som mål att spara ihop till en egen bärbar dator när hon börjar sexan om två år. Man får inte ta bort barns rättighet att längta efter saker, samt tillfredsställelsen av att köpa något man själv sparat ihop till. Det är guld värt! Själv har jag köpt böcker och cd-skivor till barnen. De blir också glada över att få kläder i julklapp, så det är ju bra! Men som sagt, lagom, inte överflöd. Kram.

Postat av: Trolda

Jag låter väl nästan som en riktig "Surkärring" i mina "uppmaningar" ibland...:) Det är dock SJÄLVKLART att BARNEN skall ha lite extra! Glömde helt bort att nämna det...Själv har jag ju inga egna, men min Sambo´s bror´s barn får alltid något "extra" såklart!

Trolda - med julklappar till BARNEN!:)

2006-11-22 @ 12:46:33
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Cadial

Pa tal om presenter: Hur gar det egentligen med panflöjtandet som du skrev om med anledning av din födelsedag? Har du lyckats blasa en ton än eller?

2006-11-22 @ 14:44:49
Postat av: Trolda

Det HAR hon "serru"...:) Men det var INTE lätt...Har NÄSTAN lyckats med "Blinka lilla stjärna"...:) En TONDÖV skulle iallafall bli imponerad!:)

Trolda - med panflöjt!

2006-11-22 @ 14:57:06
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback