Julstjärna

107318-155
Denna helg som kommer säljer vi MILJONER exemplar av  "Julstjärnan",  eller "Euphorbia pulcherrima" som den heter på latin, i Sverige.

Själv tillhör den DEFINITIVT inte mina favoriter, men likväl köper jag ändå alltid två stycken till köksfönstret...:) För lite så ÄR det.....Ingen ADVENT utan stjärnor....Iallafall inte för mig, som nog ÄR lite traditionsbunden.....

Och lite romantiskt blir det när man hör att den i Mexico, dess ursprungliga hemland, kallas "Flores de la Noche Buena", den heliga Nattens blommor....Och enligt aztekernas gamla tro fick den sin karaktäristiska röda färg när gudinnornas blod droppade ner på deras blad.

Så anrik och speciell ÄR den, vår kära Julstjärna...Och kanske blir det fler än två i år.....=)

Trolda - with plants!

Kommentarer
Postat av: Fialotta

Nja julstjärnan är inte min favorit heller, ändå köper jag precis som du denna blomma till advent. Sen några år tillbaka har jag gjort uppsättningar med den och då tycker jag bättre om den, dessutom lever den längre för mig då =) Den har ju då en historia som borde få en att älska den.

Postat av: cleo

Inte min favorit heller, men jagköpt en normalstor vit och så tre små vita som jag har i mitt "arrangemnag" Och där är de fina!

2006-11-29 @ 22:11:31
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Maria

Det är ganska sjukt att den har blivit en JULblomma hos oss som egentligen bara tål varmare klimat! =D

2006-11-30 @ 06:40:53
URL: http://www.emen.blogg.se
Postat av: B-wisser

Noche Buena, som anvands for julafton i den spansktalande varlden, oversatts kanske battre med "Den Goda Natten". Ordet som mest anvands i betydelsen "helig" ar Santa.

2006-12-02 @ 17:11:38
Postat av: Cadial

Noche Buena = Den Goda Natten, ungefar. Anvands for julafton i den spansktalande varlden.

2006-12-02 @ 17:14:01
Postat av: Trolda

Ja, men VÁ FIIIINT Mr BW och Herr Cadial....Så vet vi det! Var håller DU hus apropå det...!?

Trolda - tack för UPPLYSNINGEN....

2006-12-04 @ 10:46:31
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback