Dannmark, Danskar, Dannebrogen

Den lille höstferien går till en lille by i Danmark som heter Brande! En mysig by som jag  verkligen kan li.

Ja, ja, det är ju nu icke som Köbenhavn (bevare mig väl...), med flärd, happening och allehanda olika sevärdigheter. Men det är BRANDE, och det är FEST!- 50-årsfest! Min kära väninna Marianne fyller år!

Som svensk hade jag vissa fördomar om de DANSKARNA, sydlänningarna.

Ett ÖLDRICKANDE folk som ALLTID går runt med en pils i näven.

Ett STORRÖKANDE folk som ALLTID har en cigg hängandes i mungipan,
och GULA nikotinfingrar.(Urk!)

Ett ständigt ALKOHOLBERUSAT släkte där SNAPSEN har stor betydelse.
(de kallar den "en lille en"....Varför gör de DET!!?)

Ett folk OMÖJLIGT att förstå.....GÖR de inget annat än SPISER GRÖT!-(Oartikulerat språk
som kräver diverse tungvridningar....)

Och så dessa SILLUNCHER (-som de dessutom kallar FRUKOSTAR....).Naturligtvis MED snaps.
och i MÄNGDER...Mad, mad och mad.HELA tiden.

Fördomar!??Knappast.....Efter att ha känt dem nu en viss tid, möjliga och omöjliga kandidater, så inser jag att det helt enkelt är en del av deras KULTUR!(För fiiiint skall det ju vara...) Detta sydlänska begrepp, de Danskarna, med sin rödvita Dannebrogen(som de är OMÅTTLIGT stolta över...), har anammat detta sätt att leva.MED cigg, MED snaps,MED gröt o.s.v o.s.v......

Och som SVENSK, vi med de gula tänderna och snus!, ÄLSKAR jag de där sydlänningarna!
Utöver alla dessa ovan nämnda "kvaliteer" besitter de dessutom stora hjärtan, sinnliga själar, humor och intelligens.Och maten de lagar smakar utmärkt!

Jag glädjer mig således alldeles oerhört mycket till att komma till BRANDE! Imorgon går båten, klockan 9.30 seglar den iväg från Göteborg. Och som god kulturell SVENSK har jag naturligtvis tagit till mig deras sätt att leva....Således startar jag dagen med gigantisk frukostbuffe´, kall pils o selvföllig - en lille en.

Trolda - the cultural Swede-going south.

Kommentarer
Postat av: Rickard Ö.

*nickar igenkännande*
kan meddela att mycket av de fördomar som finns om danskar faktiskt har någon typ av vikt. jag var en nyårshelg i danmark då jag var kring 17 år - de drack verkligen öl till frukost (alltså morgenmad). och då pratar vi om städade personer i 45-årsåldern.

Postat av: Trolda

Här snackar vi städade personer från 45 och uppåt...Men goa o glada är de!

Trolda - med vänner.

2006-09-16 @ 09:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback