Kryddor - Rosmarin

Få saker är så tillfredsställande som att tillföra FÄRSKA KRYDDOR till sin matlagning. Det får väl vilken människa som helst att känna sig som en riktig "Gourmét-Kock"...En av MINA favoriter i köket är Rosmarin (Rosmarinus officinalis). Det är en kryddväxt som med fördel används i kötträtter, men smakar även utsökt i salladen. Går att torka men smakar bäst färsk.

image456Rosmarin betyder "Havets Dagg" och växer vilt kring Medelhavet och blommar med små, små ljusblå blommor. Det finns även sorter som blommar i vitt, ljusrosa och lila, men de är inte så vanligt förekommande.
image457

Rosmarinen har en UNDERBAR doft!  Den ger mig en känsla av sol, värme och hav...Det är dessutom en otroligt vacker växt som med fördel planteras i lerkruka. Man kan även använda den tillsammans med andra växter. Både som prydnad och som nyttoväxt.

image458

Här ses den uppstammad och jag tycker den förhöjer arrangemanget på alla sätt och vis...

Det är som sagt en underbar känsla att skörda sina egna kryddor. Själv har jag införskaffat ett antal som skall planteras till helgen. För nu är rätta tiden att få dem i jorden - iallafall på MINA breddgrader. Och jag skall dofta och njuta av dem...lääänge.

Trolda - With Spices...

Kommentarer
Postat av: Zassi

Helt plötsligt måste jag köpa mig Rosmarin :)

Jag hade strömavbrott igår pga ovädret så jag har inte kunnat blogga nåt... :(
Och nu "fulbloggar" jag...

Postat av: Åsa

När jag var liten skydde jag torkad rosmarin som pesten. Jag tyckte mest att det smakade tallbarr. Det är först på sistone som jag har upptäckt hur underbar denna krydda är i färsk form. Jag måste verkligen försöka skaffa mig en liten balkongodling av livsnödvändiga färska kryddor i år!

2007-04-12 @ 10:43:18
URL: http://klasegon.blogg.se
Postat av: EVA

Har jag bara rosmarin, timja och vitlök hemma så funkar allt.
Hos mina föräldrar i Spanien är det helt underbart då man bara går ut och plockar det färska örter man behöver just då. Allt växer vilt runt knuten och dofterna...mmmm !

KRAM EVA

2007-04-12 @ 11:01:47
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Trolda

Zassi; Den är ett "måste" vad gäller det kulinariska....=D Tråkigt med strömavbrott, men då fick du ju orsak till lite FULBLOGGNING!! (jag bara ÄLSKAR det ordet...=D)

Åsa; Visst är det mysigt att ha sin egen lilla kryddodling...En lisa för själen!

Eva; Vad underbart med föräldrar i Spanien och besök där! Tänk att bo vid Medelhavet o skörda var dag ur trädgården...Härligt!!!

Trolda - Godkväll!

2007-04-12 @ 19:31:53
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Åsa

Rosmarin, köpte jag en härlig planta på trädgårdsmässan.. innan hade jag sått några ynkliga plantor.. Det ska bli kul o se hur de tar sig.. och jag håller med... den luktar underbart!!! /åsa

2007-04-12 @ 19:34:16
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Johanna

Intressant läsning och fina bilder! Trevlig kväll!

2007-04-12 @ 19:36:33
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Anonym

Jag brukar alltid ha lite färska kryddor i krukor på altanen under sommaren. Mina favoriter är oregano, mejram citronmelis. Brukar ha några till. Iår får jag prova en ny alltså rosmarin. Kul läsning./pimpim

2007-04-12 @ 21:15:54
Postat av: Anonym

Brukar alltid ha några krukor med färska kryddor på altanen Mina favoriterär b.l.a. mejram, basilika
oregano men i år får jag prova en ny. kul läsning
/pimpim

2007-04-12 @ 21:18:39
Postat av: laijnen

Äntligen har jag fixat och donat med länktåget...

Ha de gott

2007-04-13 @ 11:00:24
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Inga M

Jag fixar inte länktåget. Har kämpat idag en god stund men jag ger upp. Kan bero på att jag har feber och maginfluensa och ligger däckad. Igen! Jag vill inte mer nu!

2007-04-13 @ 16:02:17
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag försöker kommentera men det bara försvinner!

2007-04-13 @ 16:03:15
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Anonym

Åsa; De tar sig säkert..Och vet du dessutom om att Rådjuren har INTE smak för kryddor överlag..=D

Johanna; Trevlig helg till dig också!

Pimpim; Ja att ha ett KRYDDLAND i krukor eller på friland hör till Livets goda..=D

Laijnen; Du är så DUKTIG!!! =D Visste väl jag kunde räkna med dig..=D

Trolda - fredag!!!!

2007-04-13 @ 20:21:00
Postat av: Anonym

Inga; Dina kommenterare kom först NU!?! När jag publicerat MINA svarskommentarer. Men de kom ju iallafall....Men har jag länkat "länktåget" till DIG!?? tror jag inte...Och så är du sjuk igen - stackars dig! Jag önskar dig en härlig helg och att du kryar på dig!!!

Trolda - godkväll!

2007-04-13 @ 20:23:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback