"Mördarsniglar"

Så har de återigen vaknat...De så kallade "Mördarsniglarna", eller Spansk Skogssnigel som de egentligen heter och som låter betydligt trevligare. Särskilt TREVLIGA är de nu dock inte, även om jag själv inte är drabbad utav dem. Särskilt trevligt är det HELLER nu inte att se dessa "Trädgårdsfanatiker" smyga runt sina domäner med hinkar, spadar och saxar. Det senare för en snabb arkebusering...Och spridningen av diverse kemikalier är väl nästan ÄNNU värre...För att inte tala om den plågsamma död som sniglarna går till mötes när de ströas med SALT!  Kanske, kanske hade jag reagerat med samma morbida instinkter om JAG och MIN trädgård nu var under hot...Men jag tror faktiskt inte det.

image452

Jag hade istället införskaffat ANKOR! Dessa mycket trevliga sociala djur som ju faktiskt redan finns i min ägo. De mumsar med stor glädje i sig ovan nämnda problem. Lite slem runt näbben BLIR det, men det skakar de strax av...=D Och vad gäller eventuell avföring blir det absolut inga korvar "a lá kanadagäss", nej, snarare en mer lös spridning, som ju dessutom ger GÖDNING till din så försvarbara trädgård!

image455

Har man nu inte MÖJLIGHET  att vara "Ankmamma" kan man alltid låta någon del av gräsmattan växa sig hög. Detta förhindrar naturligtvis sniglarnas framfart, men FRAMFÖRALLT främjar det miljön för de små svarta skalbaggarna som heter JORDLÖPARE...Dessa varelser mumsar med förtjusning i sig snigelägg och blir alltså en motståndare av rang gentemot "gisslet". Kanske en liten påminnelse om att "pedanteri"  i trädgården undanbedes...!?!

image453

Det har även kommit till känna att den skönsjungande och otroligt vackra KOLTRASTEN har fått smak för sniglarna...Så kanske det är till DEN vi skall sätta vår tillit inför jakten på sniglarna och därmed då trädgårdens förfall...!?! Lite extra mat runt fågelbordet i form av äpplen och andra godbitar kanske får KOLTRASTEN att föröka sig och stanna...

image454
Det hade väl varit helt fantastiskt att få en utökad stam med KOLTRASTAR på sniglarnas bekostnad...Och vakna till tonerna av deras vemodiga sång en arla morgon.

Utöver att förlita sig på Moder Natur - som faktiskt finner sin egen lösning i det mesta - kan man alltid plantera i krukor, hägna in eller göra det svårframkomligt för sniglarna.

Jag hade nog som sagt valt dessa alternativ istället för hetsjakten och hysterin som nu pågår. Det sprids gifter, det saltas och det klipps. Det råder nästan en euforisk känsla bland gemene man för att finna på nya sätt att ha ihjäl dessa stackars sniglar. Som trots allt faktiskt ÄR ett levande väsen och bara fyller sin funktion i Naturen...

Trolda - In the Nature...



Kommentarer
Postat av: Åsa

Såg på nyheterna här om dagen om hur det hälldes öl och klipptes (mitt i tu med en bauta trädgårdssax)för att ta kol på mördarsniglarna. Jag tycker att det är lite väl grymt! Undrar förresten om sniglarna blir på fyllen av all öl...
Jag tror som du att sniglarna säkert har någon roll i ekosystemet. Må så gott!

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för det här fantastiska inlägget. Det är vi människor som förflyttar djur härs och tvärs över klotet och när något djur inte ´´passar´´ in i vår fauna så är det utrotning som gäller. Den spanska skogssnigeln har sina naturliga fiender där de har sin naturliga hemvist men det kommer nog att ta lång tid innan de ´´fungerar´´ här hos oss. Ankor och koltrastar är en bra början. Vad är det mer vi ska utrota? Ormar, mygg, fästingar....
Djur ska helst vara snälla och allra helst söta och vackra.

2007-04-11 @ 20:10:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lily of the valley

Jag gillar ankor och koltrastar:koltrastar är "coola" och sjunger vackert. Har man möjlighet så varför inte prova?
Jag har väldigt svårt att förstå vad fästingar gör för nytta. För gör de det? Jag kan inte komma på ett enda exempel!
Kram
Lily

2007-04-11 @ 20:20:59
Postat av: EVA

Här uppe i norr överlever de inte vintern, så det kanske är kallare vintrar ni behöver söderut...hihi !

KRAM EVA

2007-04-11 @ 21:41:42
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Trolda

Åsa; Jag tycker också det blir lite VÄL vidrigt...Och kanske BLIR de faktiskt "på fyllen"..."Värsta partyt" i hinken...=)

Slottsträdgårdsmästaren; Tack. Det glädjer mig att höra att FLER delar mina åsikter. Och då dessutom en Slottsträdgårdsmästare...- Som ju VERKLIGEN kan och känner trädgårdar...=D

Lily; Jag tror heller inte fästingar fyller någon direkt funktion i naturen...Och de är ju bara så vidriga - dessa blodsugande parasiter...Huuu...=)

Eva; Så äntligen finns det då NÅGOT positivt med att bo i norr!!! =D Det är säkert till stor del kylan - eller bristen av den- som gjort ökningen markant...Lyckostar där! =D

Trolda - Godmorgon!

2007-04-12 @ 06:48:02
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Zassi

Men du vilket bra inlägg om sniglar :)
Vilken kedja! Sniglar - ankor - jordlöpare - koltrast :)
De enda jag njuter av i min trädgård är koltrasten :)

2007-04-12 @ 10:35:00
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Trolda

Zassi; Tack...=D Och kedjan är fenomenal tycker jag...Och fortsatt du njuta av Koltrsaten så - denna trädgårdens skönsjungande Juvel! =D

Trolda - Godkväll!

2007-04-12 @ 19:28:17
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback