Planterings-dags

Idag har jag varit ute och rört runt i trädgården. Lite räfsande hit, lite räfsande dit..Skurat växthuset fritt från alger och eventuell svamp, sopat och putsat på markplattor. Och planterat.

Jag tycker alltid det är fint att SAMLA krukor och blommor i grupp. Det säger liksom lite mer då och blir effektfullt. Här har jag fyllt tre av mina krukor med "samma" blommor och de står på rad...Och fungerar ju också lite som avgränsning på Altanen. (Inte för att man nu behöver gränsa av mot någon GRANNE eller så...men det blir lite "rums-känsla...=))

image501

Krukorna ser ut att vara av favoritmaterialet TERRACOTTA, men består faktiskt av simpel plast...Jag tycker dock inte det GÖR så mycket när de ser hyfsat "äkta" ut iallafall. Och med blommorna i blir det riktigt fint.

De två sorterna jag planterat är TVILLINGSPORRE (Diascia) och PENNINGBLAD (Lysimachia). Två tåliga och lättskötta växter. Penningbladen är dessutom perenna och växer "så det knakar" i rabatterna om du väljer att sätta dem där. I krukorna kommer de att utveckla långa revor som vackert följer dess former. Växten går så småningom också i blom, och blommar då med små, små gula blommor.

    
Jag har valt att plantera i en riktigt BRA JORD. Något man definitivt har igen många gånger om.

Trolda - With Pots and Plants.

Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ser jättefint ut Trolda....men plantera inte ut penningbladen i trädgården sen....de tar över och man blir aldrig av med dem igen. Ha en underbar helg.

Postat av: pimpim11

Fint kan du ha dessa ute under natten redan nu.
Jag ska göra så som du tipsade mig om med azaleorna
ut i rabatten när frosten är borta. Ha entrevlig kväll. /pimpim

2007-04-28 @ 18:50:05
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Zassi

Ååh så fint :) Penningglad har jag oxå :) I rabatten...

Jag brukar oxå plantera likadant i likadana krukor.
Vad det ser soligt och fint ut. Vi har haft lite blåsigt och kallt idag - trots att solen skiner blir det inte varmare än 10 grader, men det är ju trots allt norrland så jag får inte ha för brått :)
Kram//Z

2007-04-28 @ 20:15:45
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Lily of the valley

Snyggt, snyggt, snyggt! Jättetjusiga bilder!
Jag har också varit ute idag i min lilla trädgård och rumsterat om lite. Det är härligt!
Kram
Lily

2007-04-28 @ 20:21:36
Postat av: Trolda

Slottsträdgårdsmästaren; Välkommen hem igen!!Och tack för rådet...Det är därför jag satt dem i krukor...=D ( hade ingen AAAANING om att det förehöll sig på det viset faktiskt...;))

Pimpim; Jag chansar...Orkar helt enkelt inte släpa krukor in o ut...Och fryser det - mot förmodan- så får jag väl köpa nytt...Och du kommer säkert att lyckas med azaleorna..=D

Zassi; Det förvånar mig inte du med din eminenta smak...=D Och norrland är ju norrland, och det KOMMER..."Den som väntar på något gott..."Kram,kram.

Trolda - (6-1 mot Italien just nu...=D)

2007-04-28 @ 20:21:47
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Trolda

Lily; Visst är det underbart att få "mysa runt" i sin lilla trädgård och pula....=D Ha en fortsatt fin helg!

Trolda - godkväll!

2007-04-28 @ 20:23:01
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Lily of the valley

Detsamma önskar jag dig! =D
Kram
Lily

2007-04-28 @ 21:31:49
Postat av: Vildängel

Ja jorden ska man ju absolut inte fuska med om man vill ha vackra växter hela sommaren. :)

2007-04-29 @ 09:30:45
URL: http://vildangel.blogg.se
Postat av: Therese

Jättevackert. Det är så fint med blommor =)

Får en längtan till min egen trädgård =)

2007-04-29 @ 17:35:48
URL: http://theaa.blogg.se
Postat av: Trolda

Lily; =D

Vildängel; Nej, jorden är "a och o" om man vill ha det fint framigenom också...=)

Therese; Hoppas du får en sanrt!!! =)

Trolda - tjingeling!

2007-04-29 @ 18:28:41
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback