Vårblommor

En av mina absoluta favoriter vad gäller vårblommor är RANUNKEL (Ranunculus). Den kallas även för "Smörblomma" ibland och finns i diverse olika färger. Nu har det dock kommit en helt ny färg - LIMEGRÖN. Jag föll direkt för denna limegröna, lite krusiga, härligt bulliga modell!

image436

Här låter jag den samsas med grönvita tulpaner och körsbärsris. Mycket vårfräscht och vackert, och den får bli utgångspunkten på morgondagens middagsbordsdukning känner jag...

image437

Jag älskar kombinationen grönt och vitt vad gäller snittblommor...

Ett litet "budget-tips" skall jag också dela med mig utav. Är det så att man har "halv-dassiga" tulpaner hemma, som kanske slokar lite och har fula blad, kan man faktiskt fortfarande få njutning av dem. Istället för att helt sonika kasta bort dem.

image438

Ta bort alla fula blad och korta ner stjälkarna rejält. Bind dem tätt, tätt samman till en liten "boll" och du har fått en helt ny liten bukett att njuta av. Hållbarheten förlängs dessutom när blommorna binds kompakt tillsammans.

Trolda - With Flowers.

Kommentarer
Postat av: Inga M

De här gröna bulliga smörblommorna faller jag för. Odlar man dem själv eller köper som snittblommor?
De var urläckra ihop med tulpanerna.

Glad Påsk!

Postat av: Anonym

Verkligen vacker bukett med den limegröna färgen.
Tack för tipset med tulpanerna.
En liten fråga två av mina azaleor lever fortfarande (otroligt) men de blommar inte längre hur är det med de kommer de blomma igen eller?
Du verkar så duktigt på blommor.
Ha en trevlig dag och kväll med middagsgäster.kram pimpim

2007-04-06 @ 09:04:53
Postat av: Maria

Glad påsk!
De var verkligen vackra de limegröna ranunklarna!

2007-04-06 @ 09:38:34
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: Anonym

Vilka läckra blommor du visar. Här i Nyköping där jag bor lyser tyvärr limegröna ranunklar med sin frånvararo, likaså de nästan ännu finare limefärgade hyacinterna.
Jobbar du med blommor?

2007-04-06 @ 10:07:24
URL: http://annebelle.blogg.se
Postat av: Zassi

Åh vilket bra tulpantips!!
Limegröna ranunklar! Hur coolt är inte det :)
Här uppe har dom inte öppnat Höga Kusten-bron än så vi får int' upp nåt limegrönt ;)

Tjingeling och en skön fredag önskar jag!

2007-04-06 @ 10:19:29
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: EVA

Vilka underbart vackra ranunklar ! Snacka om våriga...
Och tulpantipset var ju kanon bra.
Våra påskblommor blev påskliljor i blåbärsris...JÄTTEVACKERT !

PÅSKKRAM rån EVA !

2007-04-06 @ 10:29:20
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Lily of the valley

Whau! Va fina ranuklarna är! Sådana har jag aldrig sett. De är tjusiga ihop med tulpanerna. Tack för tulpantipset!
Kram
Lily

2007-04-06 @ 11:55:10
Postat av: Cadial

jag gillar nar du skriver att det har kommit en ny farg, ungefar som att NOKIA eller BMW har kommit i nya farger. Vet du nagot om hur dessa nya farger tas fram idag, det maste val ha hant en del sedan Gregor Mendel? Gissar vilt att Holland maste vara langr framme har?

2007-04-06 @ 14:31:28
URL: http://inksoul.bloggagratis.se
Postat av: åsa

Alla hälsar här och tackar för det goda receptet.. på fläskfile´a la Trolda!!!!!!!!!
Jättegott!!!!!/åsa

2007-04-06 @ 15:01:45
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Trolda

Inga; De finns att köpa som snitt OCH som krukväxt! (det senare fick jag nyss veta av min danska väninna!) Det mesta som säljs "färdigt" går ju också att odla. I detta fallet är Ranunkel en LÖKVÄXT - som troligen behöver tas upp om hösten, ungefär som med dahlian. detta beror ju naturligtvis lite på var man bor. GLAD PÅSK till dig också! =D

Pimpim; Dina azaleor LEVER!!!? =D Vad kul - du ser...alla har gröna fingrar bara man vill...=D Azaleorna planterar du med fördel UT nu efter eventuell frost. Kan tänka mig april/maj som bra tid. De blir då återkommande år för år utomhus. Ge dem en skyddad plats i halvskugga och ge dem gärna också en god start med RhododendronJORD (finns att köpa i blomster/trädgårdsaffärer)Då skall det nog bli ett återkommande inslag i din trädgård! Lycka till! Och tack för förtroendet! =D

Maria; Jag tycker de är UNDERBARA! Kunde inte låta bli helt enkelt...=D GLAD PÅSK till dig också!

Annebelle; Det är en nyhet för mig också de limegröna ranunklarna...Jag arbetar som florist - ja. Det kommer säkerligen till er frampå också! Och FRÅGAR man så kanske affären kan ta in, eller iallafall ta reda på om de finns.

Zassi; Det kommer säkert till er också! "Hav förtröstan"...=D Och fint att du tyckte om tipset där...=D Ha en lååååång härlig fredag du också!

Eva; Visst är de härliga!! =D Och att blanda i blåbärsris är så vackert! (och mycket trendigt...)PÅSKKRAM till dig också! =D

Lily; Ja, de är verkligen underbara! Och kul att du tyckte om tuöpantipset! =D

Cadial; Holland är världens största blomsterproducent! Där laboreras ständigt med nyheter och kvaliteér. Rik och världsberömd blir den som exempelvis skulle få fram BLÅ tulpaner, blå rosor m.m. Det är ofta det udda8och ibland det omöjliga...) som inbringar intresse. Ett annat distrikt som kommer stort inom blomsternäringen är faktiskt sydamerika...

Åsa; Ååååh, vad kul ni tyckte om det!!! Alltid kul att kunna förmedla något gott att äta! =D

Trolda - med Lååååång fredag...=D

2007-04-06 @ 18:54:28
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Anonym

Jättetack för dina goda råd det ska jag testa.
/pimpim

2007-04-06 @ 20:11:30
Postat av: laijnen

Du är ju makalöst duktig...vill ju också kunna göra detta så bra...men det är lika bra att erkänna...går inte..

Ha en skön låååångfredag

:-)

2007-04-06 @ 23:16:35
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Trolda

Pimpim; "At your service..." =D Varsågod!

Laijnen; Jag rodnar klädsamt inför ditt beröm..=D Och du kan SÄKERT!!! Det tror jag absolut! Ha en härlig PÅSK!

Trolda - GLAD PÅSK!

2007-04-07 @ 07:30:14
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: L8

Vilken urläcker ranuncel!!! Det är min favoritblomma (ja, en av dom kanske jag ska säga, men den är med på topp 10-listan). Har dock aldrig sett denna limegröna raring, men den ska allt "min" blomsteraffär få leta upp till mig! Men, smörblomma - kallas den för det??

Funderar L8

2007-04-10 @ 18:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback