Vår-Resa

Så här när Nordanvinden är bitande kall och Våren känns hopplöst långt borta behöver jag något att SE FRAM emot. Därför har jag och min käre Sambo bokat en liten VÅR-RESA!!! =D

I maj tar vi oss tvärs över Nordsjön till Skottland. Härliga, underbara Skottland som för alltid erövrat en plats i mitt hjärta. Vi skall bo hos goda Vänner i den lilla byn Stonehaven, där jag tidigare i mitt liv bodde och arbetade. Det skall bli så fantastiskt roligt.

107318-336

Stonehaven är en liten by med cirka 15 000 invånare. Här är en fin vy över hamninloppet, ett av mina favoritställen att strosa runt i. Här finns "The Marine Hotel" som med sin uteservering och utsikt över horisonten erbjuder maximal njutning när man i lugn och ro intar en "pint" av husets bästa öl.

107318-335

Strosar man söderut från hamnen kommer man till det sagolikt vackra "Dunnottar Castle" som är beläget högt, högt på klippkanten. Här uppmanas inte personer med svindel att vandra. Eller så kan de med svindel (jag) hålla extra hårt och kärleksfullt i sin Sambo, så går det fint...

107318-333

Skottland är ett underbart land med otroligt trevliga människor. Vacker natur präglar i stort sett hela landet och när man tar sig till "The Highlands" i väster är det nästan olidligt vackert och hänförande. Har man tur så kanske man möter en äkta Skotte med säckpipa...

107318-337

Och som alltid funderar man  på vad som egentligen göms under kilten...=D

107318-331

Historiens vingslag gör sig påmind överallt i landet, och slott och borgar figurerar runt om. Då är det dessutom extra kul att vår skotske vän är en otroligt duktig historieberättare som gärna berättar episoder och anekdoter från svunna tider. Han är historielärare och engelsklärare och har dessutom en magnifik fantasi...

Jag glädjer mig oerhört till att se våra kära Vänner igen och till en förhoppningsvis alldeles fantastisk resa!

Trolda - It´s MAGIC!

Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Ser förtrollande vackert ut....har som dröm och mål att besöka Skottland och Irland. Den här platsen lockar verkligen att resa dit. Förstår att du ser fram mot den resan.
Ha en fin dag.

Postat av: Therese

Förstår du hur länge jag har velat fara till Scotland =) och inte blir längtan mindre när jag ser dessa underbar bilder.
Naturen lockar oerhört mycket.
Ha det så bra

2007-02-21 @ 10:53:32
URL: http://theaa.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh va härligt det låter! Det är alltid kul att ha något att se fram emot, speciellt nu när man går och längtar efter våren! Fina bilder som du visar!

2007-02-21 @ 12:04:03
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Lisen

Och vi ska också till Skottland i maj!! Har aldrig varit. Vi ska bila runt. 2 nätter på Islay, 1 vid Loch Lomond och 2 i Glasgow. Kommer säkert få mersmak...Det verkar så otroligt vackert...

2007-02-21 @ 13:51:30
URL: http://chezlisen.blogspot.com
Postat av: Trolda

Slottsträdgårdsmästaren; Skottland är ett UNDERBART land och jag rekommenderar dig varmt att göra din resa dit! Och bestämt finns där också några vackra trädgårdar!Ha en härlig dag du med!

Therese; Det är en fantastisk natyr i Skottland!En dag skall du också få se det! =)

Johanna; Ja, behovet av att se framåt känns viktigt just nu med 15 minus och snö som yr runt i luften...

Lisen; Vad trevligt!Du kommer garanterat få mersmak!Det låter lite som en Whiskyrunda du skall företa dig!?! Enligt Sambon görs Världens bästa Whisky på Islay! Och området kring Loch Lomond är ett av de vackraste i landet!Trevlig resa!

Trolda - Tjingeling!

2007-02-21 @ 14:37:34
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Fialotta

Får jag följa med? :) Jisses vad trevligt att åka till skottland. Jag vill så gärna dit, men inte sambon inte.

2007-02-21 @ 15:13:35
URL: http://fialotta.bloggagratis.se
Postat av: EVA

Vi har så länge pratat om Skottland... Tänk om vi skulle göra slag i saken och dra iväg...
När är bästa tiden för att åka dit ?

Kram Eva

2007-02-21 @ 17:40:19
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Trolda

Fialotta; Packa väskan bara så far vi...=D Du får pusha på Sambon lite...Visa honom bilderna här ifrån, så kanske han blir lite sugen..=D

Eva; Skottland är ju lite som Sverige i klimatet, men betydligt mildare. Det är inget land man åker för att SOLA i direkt...Räkna då istället med en hel del regnskurar...Själv föredrar jag ju vår,sommar eller sensommaren för ett besök. När LJUNGEN blommar över hedarna i slutet av juli/augusti är det bara fantastiskt vackert...Och en vårdag i maj med 20 grader är ju inte fel heller...=D Bara ÅK! Vädret är inte det viktigaste...

Trolda - Godmorgon!

2007-02-22 @ 06:48:20
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Maria

Åh va vackert... Vi kommer boka av vår resa till Skottland i sommar. Vi har bestämt oss för att spara pengar så vi kan köpa hus...
Tråkigt, men Skottland ligger ju kvar =)

2007-02-22 @ 08:25:08
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: Frida

Vilket härligt resmål. Dit skulle jag verkligen vilja åka vid tillfälle!

2007-02-22 @ 09:49:50
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Zassi

Men vilken lyckoresa!! Jag har oxå varit i Skottland - en gång för 7 år sen... nä nu är det nog 8 år sen... par mil utanför Edinburgh - men vad sjutton hette byn?? ...nä.. det..?? Mäh! Borta?
Jaja, det var helt fantastiskt, vi bodde på slott och fick oss en dos historia med säckpipor och kiltklädda herrar från olika klaner. Underbart =) Skulle gärna åka dit igen!!

Nu till nåt helt annat!
Jag har fått tips att köpa hem gröna växter med "runda" blad, alltså inga pikiga svärmorstungor här inte. Håller på att feng shuia till hemmet lite. Har du några bra förslag?
Vad kan man säga är runda blad? Hjärtan på tråd? men det kan jag ju inte fylla rummet med :(
Hoppas du kommer på nåt bra :) Känn ingen press... :)
Tjing//Z

2007-02-22 @ 13:02:30
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: McDial

Och Scrooge McDuck (alias Joakim von Anka) kommer ju darifran!

2007-02-22 @ 13:03:01
Postat av: cleo

Det låter underbart! Jag har aldrig varit i Skottland, men jag vill dit. Mums! :-)

2007-02-22 @ 17:24:13
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Trolda

Maria; Ja men ett HUS är ju ett hus..Och Skottland finns alltid kvar där för er! =)

Frida; rekommenderar det VARMT!!!

Zassi; Skottland är UUUUNDERBART!!! Och de KILTKLÄDDA männen är ju bara så OUTSTANDING..=D

Jaha, Feng Shui...Runda blad..Lättskött, antar jag..Det första som kommer för mig är PEPEROMIA-släktet!Där har du rundnätta skönheter med minimala krav...Finns i alla de gröna nyanser och i lite röda toner. Vattning 1 gång/vecka,tåliga.Sen finns det ju Suckulenter med runda blad också! De hör ju till de allra mest lättskötta växterna...Skall fundera mer...Men peperomia rekommenderar jag absolut iallafall!

McDial....Hmmm, känns bekant...=D Jasså, gör han det...Jag antar att det är snålheten som åsyftas...

Cleo; Häng med! =D du kommer INTE att ångra dig...=D!

Trolda - with Scotland in my heart!

2007-02-22 @ 18:21:56
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback