"Bröllopsbinderi"

I Alingsås finns det en blomsterskola vid namn "FloraDekor" som satsar en hel del på EKOLOGISK inriktning. De arbetar således mycket med naturmaterial, driver egen odling och handlar lokalt. Igår var där visning av elevarbeten med temat  "Alla Hjärtans Dag" , återkommer därför med DEM lite längre frampå. Samt demonstrationer av lärare och av en otroligt duktig norsk Florist med temat "Vårbrud-binderi" . Jag var där och här kommer lite bilder från kvällen och dess tema "Vårbrud-binderi".

107318-281

Den klassiska "Droppformade" brudbuketten blir väl aldrig inaktuell. Här är den dock ganska rejält tilltagen och kräver väl därför sin Brud, både i längd och bredd...=)

Buketten är gjord av främst BRUDSLÖJA och AMAZONLILJOR. Ett riktigt "pill-arbete" är det med mycket trådar till att fästa med. Alltid vackert med Vitt och Grönt!

107318-279

Ännu mer "pill" är det med den "FINGERBURNA" modellen. MÄNGDER av små pinnar vi kallar  "Mekado-pinnar" , klippta i små, små bitar. Allt lindat med silverglänsande Buljongtråd. Några klockor av den vackra och mycket hållbara Cymbidium-orkideén är instuckna i redet. Den bäres i en ögla på fingret!

107318-269

Kanske något för den "tuffare" Bruden!? Buketten bäres som en "sköld", och är väl aningen udda. Spretig och enkel i sin utformning. Består endast av Pärlhyacinter och Björngräs. Stjälkar av båda sorterna ingår också i designen.

107318-277

Lite mer romantiskt är det kanske då med "Muff-buketten"! Den träs på handleden som en muff, och man behöver alltså inte frysa....Björkris hör ju våren till och här är stommen utformad av detta fantastiska material. Några Phalaenopsis-klockor är fastsatta i buketten tillsammans med Murgröna-rankor. Pärlor på tråd förhöjer feststämningen.

107318-271

Som en pastellig Gräddbakelse.....Ljuvlig med sina mjuka färgtoner...Här får Nejlikan revansch! En mycket underskattad blomma! I bulliga, runda buketter är den helt enkelt fantastiskt fin att använda! Här tillsammans med sina något mer exklusiva vänner Phalaenopsisorkideén och Kallan.

Stommen utgörs av Mekadopinnar och - hör och häpna - PIPRENSARE!

107318-280

Jag avslutar med att visa en liten NÄBBUKETT med Pärlhyacinter, Brudslöja och vita Hypericumbär. Näbbuketten skall ju oftast vara liten, söt och enkel. Den får absolut inte stjäla uppmärksamhet från Brudbuketten och Bruden, som ju dagen till ära skall stå i centrum.

Mannen - Brudgummen - får hålla tillgodo med ett litet Corsage, bröstblomma. Som ju helst skall innehålla någon blomma från  Brudens bukett.

Kanske någon går i GIFTASTANKAR och kanske jag då förmedlat lite inspiration!? Hoppas det iallafall! =)

Trolda - Unmarried!

Kommentarer
Postat av: Fialotta

Herre jisses vad mycket vackert du visar upp. Buketten högst upp skulle passa mig perfekt!

Postat av: Maria

Näbbuketten var helt underbar! Jag är mer traditionell form på buketten. Det den fingerburna känns lite krystad.
Annar gillar jag verkligen muffen! Underbar med björkris som ser att att både spricka ut i grönt och blommor!

2007-01-31 @ 15:26:52
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: cleo

Inte går jag i giftastankar, men om jag skulle gifta skulle jag valt nr 2. Den har attityd! :-)

2007-01-31 @ 20:21:08
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: pimpim11

Så vackra blommor och vilka fina kort. Ha en skön kväll. /pimpim

2007-01-31 @ 20:43:50
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag hade gärna gått med och gottat mig åt detta! Förstår fortfarande inte varför jag inte blev florist?!

2007-01-31 @ 23:13:56
Postat av: Sofia Mann

Det kan man aldrig veta.

Postat av: Maria

Dags att uppdatera nyårslöftenna!
http://emen.blogg.se/010207071737_uppdatering_nyrlften__januari.html

2007-02-01 @ 08:23:40
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: Zassi

Åååh så ljuvliga blommor!
Går hela tiden i giftastankar då jag ännu är ogift =)
Den gången det bär till hoppas jag på gräddbakelsen!

Men jag gissar att det blir hastigt och lustigt i Rådhuset med en bukett tulpaner!

Ska genast prata med Gubben!!

2007-02-01 @ 13:01:26
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Trolda

Fialotta; Den är fin...Och det var en mycket trevlig kväll! =)

Maria; Visst är det härligt med det VÅRLIKA!!

Cleo; "Maka söker Kaka..." =D

Pimpim; Tack, till dig också!

Inga; Det är aldrig för sent! =D

Zassi; Inte fel med rådhus och tulpaner heller..Tror nog det blir något liknande för min del också..=D Hälsa Gubben! =D

Trolda - God kväll!

2007-02-02 @ 20:01:40
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback