Skyll mig själv!

Jag och min käre Sambo tillhör "det VEDELDANDE folket".....Det blir väl lätt så när man bor i ett hus som är över 200 år.....Då ÄR det VED som gäller! (Vi HAR nu också andra värmekällor, men snikna som vi är eldar vi mest med VED...=))

Med VEDELDNING följer vissa ÅTAGANDEN! Bland annat skall den HUGGAS, SÅGAS och KLYVAS. Man säger ju att "Veden värmer minst TRE gånger....." Vid huggning, vid sågning och vid själva eldandet. DET håller den käre Sambon onekligen med om - ty detta är HANS del i det hela.=)

För EGEN del står jag delvis för STAPLINGEN, som ibland tenderar att falla ur det tilltänkta "stapelmönstret" måste jag erkänna....Jag engagerar mig också gärna en het sommardag, då kalla ÖL ingår i pauserna, med KLYVNINGEN! (Vi har en MYCKET smidig maskin som sköter merarbetet...=)) Då känner man sig som en riktig "NATURMÄNNISKA" minsann.....! Det är REJÄLA tag som gäller...!

Sedan tillkommer ju då också MYSFAKTORN i det hela! Man tänder upp en brasa och det knastrar och sprakar....Där sätter jag mig GÄRNA för att filosofera en stund. Dessutom DOFTAR det friskt och gott av ved i hela huset! Det är dock något man är så VAN vid att man inte noterar det , men nyanlända Gäster poängterar det alltid.

Det ingår också mer TRÅKIGA bitar i det hela...Bland annat "TÖMNING av ASKA"! Man skrapar rent i underdelen av kökspannan eller vedspisen och tömmer det i medföljande behållare, en så kallad "asklåda" (anno 1790....).  DÄREFTER är det ju tänkt att du skall tömma DENNA tingest också! Oftast blir det i ett närliggande buskage, och OFTAST är det på MITT gebit...Och det kan jag ta, med tanke på arbetsfördelningen i veden´s TIDIGARE skede....

Och ibland ÄR jag lite lat med det måste jag erkänna.....Det KAN gå dagar innan jag kommer "till skott", och då är asklådan minst sagt RÅGAD.....Och jag får problem. Är det dessutom en dag som DENNA, med ihållande BLÅST och hällande REGN, har man ju inte alltid lust till att besöka ovan nämnda buskage....Och därför öppnar man i sin lathet KÖKSFÖNSTRET!

Det NYPUTSADE, nydekorerade köksfönstret...Med alla vackra vårblommor....Med putsade glas, ljus och annat pynt. Och så en RÅGAD asklåda....

Med stark vind och lite rådande allmän TRÄNGSEL i mitt fönster försöker jag således TÖMMA eländet....Med det HÄRLIGA resultatet av att MINST halva asklådans innehåll hamnar INNANFÖR fönstret......AAAaaaarrrrgggghhh!!!!!

Man konstaterar torrt att det STRAFFAR sig att vara lat! HADE jag nu istället gått de futtiga metrarna TILL buskaget hade det ju blivit BETYDLIGT enklare för mig! Men, men......INGET att hänga läpp över!

Nu har jag så istället fått ett ULTRARENT och nypyntat köksfönster! Och DET är ju alltid något att YVAS över! Och jag har också fått mig en liten läxa..."Töm ALDRIG asklådan i stark vind...."!!!!

Trolda - with Ashes!

Kommentarer
Postat av: Micke

Tackar för titten i min blogg/ micke

Postat av: Maria

Hahah en mycket viktig läxa! =D

2007-01-09 @ 16:59:18
URL: http://emen.blogg.se
Postat av: cleo

Då får lägga till en fjärde gångveden värmer; När man storstädar huset efter att ha spritt ut aska över halva rummet! :-) När min sambo bodde i sitt förra hus gick jag en morgon upp ultratidigt för att överraska honom med att ha staplat all ved i en snygg och prydlig ring. Efter några timmar duschade jag av mig och kröp ner i sängen igen, för att invänta hans glädjerop! Men när han vaknade hade halva ringen ramlat ner... Det är en KONST att stapla ved! :-)

2007-01-09 @ 17:05:54
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Zassi

Hahaha.. ja jösses! Säger som Cleo, du får lägga till en fjärde... Men nu har du ju rent och fint istället. Inget ont som inte har nåt gott... //Z

2007-01-09 @ 18:31:50
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Fialotta

Hahaha du är ju för härlig! De är så lätt att skaffa sig merjobb genom att vara lat de har man bittert fått erfara =) men att få de välstädat är ju alltid trevligt!

2007-01-09 @ 18:57:09
URL: http://fialotta.bloggagratis.se
Postat av: Torparfrun i Meåfors

Lathet straffar sig! Vi har rationaliserat genom att ha en stor plastbehållare på bron. Den tar man in till spisen och doppar ner den överfulla asklådan i. Den aska som spilla går sedan lätt att städa upp. Askbyttan däremot blir ganska tung innan vi ids gå ner till gödselstan och tömma den.

Postat av: cleo

Nu läste jag min egen kommentar igen och tycker det är lite kul för det verkar ju som olm jag väntar på glädjerop för att jag kröp ner naken i sängen! ;-) Vilket inte vore något konstigt, men det var inte det jag åsyftade! :-)

2007-01-09 @ 19:59:56
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Trolda

Ja, du Cleo, det var ju inte det JAG tänkte på FÖRST men...haha, nu blev det ju oekligen lite kul...=)

Och visst har jag lärt mig en liten läxa....=)

Trolda - glad ändå!

2007-01-10 @ 14:57:26
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback