Klematis

image772 
En trogen följeslagare i trädgården är KLEMATISEN. Den blommar rikligt varje år oavsett väder och temperatur. Rätta mig gärna om jag har fel men jag TROR det är en "Clematis Jackmanii". Det är många år sedan jag införskaffade plantan och jag har faktiskt glömt vad det var för sort. Den är iallafall mycket lättskött och verkar tåla det mesta...Den är omplanterad och flyttad ett antal gånger, men blommar alltså lika troget varje år.
image773 
Jag har just nu fem olika sorters Klematis i min trädgård, men det är denna som blommar mest i detta nu. Kan dock tänka mig att utöka sortimentet med denna mycket tacksamma växt.

Trolda - From The Garden.

Kommentarer
Postat av: ÅSA

Ja.. kanske är den en jackmanni.. är den mörklila...?????
Ja det är inte lätt med sortnamn.. jag håller aldrig reda på dem..=) fin var den i vart fall..=)/åsa

Postat av: Nina på Johangården

Suckar och slänger trånande ögon... vissa har det på tok för fint i sin trädgård. Nä, jag skojar. Klart du ska ha det fint i trädgården. Men en sådan skulle inte sitta illa till hos mig heller.
Ha det gött!

2007-07-18 @ 20:32:17
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Maria

De är verkligen underbara!! Finns så mycket roliga sorter också. Någon som är riktigt vacker är en sort min mamma har som jag inte minns namnet på. Men de är helt vida och ser ut som nyponrosor, fast tusen gånger större, helt gigantiska! UUUNDERBARA! =)

2007-07-18 @ 21:03:05
URL: http://www.hos-emen.se
Postat av: ejmis

Vilken härlig färg!

2007-07-18 @ 23:01:43
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag skulle nog också vilja ha Jackmanii blålila. Men den här var sååå vacker. Kanske en alpklematis? Här blommar de inte än. Vi har bara kommit till orange lilja än.

2007-07-18 @ 23:19:13
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Poppins

Vilket överdåd av blommor! Men tror inte att det är en jackmani för de är väl mer blålila? Men vacker är den oavsett namn.
Cedergrens på Råå har flera hundra klematis att välja mellan om man är intresserad av just klematis. De säljer även via postorder. Har själv köpt några där, bl a en underbar vit småblommande med doft av mandel som heter Flammula. Såååå vacker i skymningen, likt små stjärnor.
kram

2007-07-19 @ 08:59:03
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej Trolda! Härliga bilder från kanotturen i Danmark. Jag har aldrig själv provat men det ser dejligt ut. Klematisen
är verkligen pampig med alla sina blommor. Härlig färg! Jag har 3 klematis.
2 Nelly Moser, tycker de är underbara och fina eftersom de är randiga. Ha en underbar dag
kram Lily

2007-07-19 @ 09:19:06
Postat av: Johanna

Så fin! Vilken härlig färg! Va bra att den blommar vade det än är för väder. Ha en trevlig torsdag!

2007-07-19 @ 10:11:45
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Trolda

Åsa; Den är mörklila...ja.Och man glömmer ofta vilka sorter det är tyvärr...Jag slänger dessutom alltid bort "lapparna"..=)
Nina på Johangården; Jag får lá skicka upp en då...=D Ha det gött du med! =D
Maria; Låter ju helt fantastiskt fin den din Moder har...=D
Ejmis; Ja den är minsann inte så dum....=)
Inga; Med bloggandet inser man hur avlångt Sverige är och hur klimatet varierar...Kul. Och som sagt VET jag inte helt sorten.....men kanske är det en alpklematis...?
Poppins; Ja den blommar verkligen överdådigt år från år.....=D Och säkert har du rätt där med namnet....Jag vet helt enkelt inte vad det är...Och vad underbart att ha en mandeldoftande vit i sin trädgård! (men i din vackra trädgård finns ju uppenbarligen nästan ALLT....=D)Tack för tipset om affären med klematis!Skall kolla upp....=)
Lily; Kanotturen var härlig! =D Dina Nelly Moser har jag sett på dina bilder från bloggen och de är verkligen fantastiskt vackra! =D
Johanna; Ja det är en fin färg och den är SÅ tacksam med blomningen....=D
Trolda - godkväll o kram!

2007-07-19 @ 21:14:50
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Karin A

Visst är de härliga klematisarna och vilken blomning på din! :) Vad tror du om clematis 'Mme Julia Correvon' eller 'Södertälje'? Tycker de påminner om din. Ha en fin helg!

2007-07-20 @ 09:18:03
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback