Att samla

En god Vän frågade mig om jag SAMLAR på något. Jag samlar på Vänner, Skratt, Känslor och Upplevelser, svarade jag. - Nej, men något "riktigt", något som "syns" ! Då svarade jag att jag älskar Böcker och Musik, och det har jag ju några exemplar av...- Ja, men något "fint", något att "visa" ! Ja då får det väl bli alla mina Glas eller Kannor då, replikerade jag.

Jag har ju aldrig sett mina Kannor/Tillbringare som några SAMLINGSOBJEKT, men vid närmare eftertanke så tycker jag mycket om dem, och har några stycken. Närmare bestämt 18 stycken, och då ÄR det väl lite av en samling!?!

107318-365

Kannan längst till vänster i bild är från en Pub i Skottland. Den köpte jag på stående fot av en något motvillig bartender som egentligen inte hade lov att sälja av interiören. Men med skicklig övertalningsförmåga och en hel del charm (jaja...) kom kannan till slut i min ägo. Den "fulfina" tuppen till höger är tänkt att inhysa påskriset framigenom.

107318-364

En av mina absoluta favoritkannor är denna med citroner på. Kanske beror det på den uppiggande, fräscha gula färgen, eller på storleken. Den rymmer en hel del och är nästan ständigt "upptagen" av något vackert. Här ståtar Kastanjekvistar i den. Den är inköpt i Sverige för några år sedan på Duka, men är handgjord från Frankrike.

107318-366

På en hylla i köket har jag lite av varje. ÄGG är också något jag faktiskt har ett antal av...(tänker man till kanske det finns FLER samlingar...Hmm..) Den gula keramikserien erbjuder också thékoppar som anlitas frekvent vid denna årstid. Jag har även några ugnsformar i samma serie. De gröna kannorna tillhör en matservis som jag använder till vardags. Jag älskar den gröna färgen.

Ja detta var något ur min lilla "Kann-samling". En del av dem är endast till för blommor och grenar, medan andra används till vatten, juice och vin. Det är en härlig form på kannor tycker jag och det ser väldigt trevligt ut att sätta fram på middagsbordet. Kanske är det någon mer som samlar på kannor eller något annat "där ute"!?

Trolda - with Pots!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kannor, krus, karl: det tillhor de saker som ar mest anvandbara for arkeologerna. Lite paradoxalt, sa finns sa mycket bevarat just for att det var sa omtaligt. Sokrates tappar vinkarlet pa golvet (Krasch!) och hans griniga fru slanger ut skarvorna pa gatan (den tidens soptipp). Ingen bryr sig om skarvornas ode forran arkeologen kommer...Vem var egentligen Trolda? Och hur har en skotsk artefakt kommit i hennes ago...

2007-03-05 @ 16:53:47
Postat av: fialotta

Jamen det får man ju allt kalla samling. Hela 18 kannor, de var inte illa :) Mysigt vårigt du har det!

Postat av: Therese

Jag älskar ditt svar "Jag samlar på Vänner, Skratt, Känslor och Upplevelser" Underbart =)
Du har en hel del kannor måste jag säga. Jag gillar de som är på sistaa bilden, hyllan längst ner. Fina
Kram

2007-03-05 @ 17:32:25
URL: http://theaa.blogg.se
Postat av: Trolda

Den Namnlöse..; Trolda ÄR....I högsta grad...=) Och den skotska kannan är som nämnes införskaffad på en pub. Intressant med gamla skärvor också..Kanske jag kastar ut en för framtida spekulationer...=)

Fialotta; Jag är onekligen lite stolt...=)

Therese; Man får samla på lite olika saker..=D

Trolda - Godkväll!

2007-03-05 @ 20:06:37
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: EVA

Vilka vackra kannor ! Jag blev helförtjust i den med citroner...snygg !

KRAM EVA

2007-03-05 @ 20:46:01
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se
Postat av: Zassi

Vilken härlig samling! Du har så många fina saker :)
En kanna med kanelstänger (visst?), det var fantastiskt charmigt!!

2007-03-06 @ 07:31:58
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Zassi

Joo, så ett litet svar på Eld (Feng Shui). Japp, det är i Syd =)

2007-03-06 @ 07:40:28
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: cleo

Jag samlar inte på någonting speciellt, har jag sagt. Men faktum är att min blogg samlar jag ju på design jag antingen gillar eller är kul att lyfta fram. Kannan från Skottland gillar jag! :-)

2007-03-06 @ 13:37:46
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den kitschiga tuppkannan är svår att motstå. Kan tänka mig den med festligt påskris i.

2007-03-06 @ 16:54:05
Postat av: Trolda

Eva; Visst är den fin...=D

Zassi; Det har du också! =D Och jag TÄNKTE väl det...Man är inte SÅ dum iallafall...=D

Cleo; Skottlandskannan är lite speciell..eftersom jag fick "kämpa"lite för att få den...=D

Namnlöse2; Ja den är lite "fulfin"...Men jag tycker om den med ris i.

Trolda - med kannor.

2007-03-06 @ 18:32:33
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback