Tranorna är här! =D

Igår HÖRDE jag dem, idag SÅG jag dem, mina två långbenta graciösa TRANOR! Och jag tror absolut med bestämdhet att det är samma par som nu är inne på sitt fjärde årliga besök här hos oss. VÄLKOMNA!

image380

På besök vid Hornborgarsjön finns Tranorna samlade i tusental. Absolut en upplevelse att se i sig, men när man endast har TVÅ strövandes i området smäller det på något vis högre...Här finns inte det "kommersiella"uttrycket som tar vid där, men tusen fotografer och vykortsförsäljning. Här finns bara vi som bor här och därför känns det liksom lite mer "äkta", lite mer prioriterat...Jag känner stor ödmjukhet inför Tranornas skönhet, deras vemodiga "tutande", deras kraftfulla vingslag. Jag glädjer mig mycket!

Förhoppningsvis blir det också möjlighet att som förra året få följa frukten av deras parning, en eller två små duniga Tranbäbisar...Jag hoppas.

En annan PIGG och ALERT besökare har också äntligen anlänt! STAREN! Staren som med sitt "kuttrande" och "sprakande" och "pipande" tar  fågelsången till nya höjder! Sällan har jag skådat en mer energisk glädjespridare än Staren! VÄLKOMMEN också NI!

image381

Med sin metallskimrande dräkt är Han alldeles enastående den lilla Staren! Och de är betydligt mer produktiva än Tranorna...Här brukar man glädjas av både två och tre kullar innan de helt plötsligt en dag är borta igen.

Ja, nu är det sannerligen härliga VÅR-TIDER! Jag går ut och njuter, lyssnar och fröjdas!

Trolda - With Birds! =D

Kommentarer
Postat av: EVA

Då är det vår ! När man ser och hör tranorna...HÄRLIGT ! Vi får nog vänta ett tag till...men de kommer hit också !

KRAM EVA

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Så fint med tranor och starar. Det som är mycket tråkigt är att stararnas antal har minskat kraftigt. L

2007-03-14 @ 15:16:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Trolda

Eva; Visst är det VÅR!!! Hoppas ni också får celebert besök av de vackra Tranorna..=D

Slottsträdgårdsmästaren; Ja, de kräver ju öppen jordbruksmark med betande djur...En bristvara i det "effektiva" dagens Sverige...Det är väl därför man glädjer sig lite extra åt deras ankomst...

Trolda - med flora o fauna! =D

2007-03-14 @ 16:22:11
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Zassi

Åh Tranor och starar minsann?!! Jaa... här är det mest skator och hönor än ;)

Väldigt vacker bild på staren!! =)

Ikväll ska jag på hockey! Förhoppningsvis se "mitt" lag vinna :)

2007-03-14 @ 16:36:37
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Kaffebönan /Pialotta

Hallå där tranespejare..
Bor du där vid Hornborgarsjön ..
Så mysigt du måste ha det med alla fina fåglar.
Hörde på radion igår tror jag att min före detta svåger var där o spejade på alla tranorna.. nu är det vår på allvar när de har landat där.
Ha de fint ute där..
Kram

2007-03-14 @ 17:10:51
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Trolda

Zassi; Inte illa det heller...med hönor o skator...Bilden på staren är från Google....och den är riktigt fin! Ha en fin hockeykväll!

Kaffebönan; Jag bor inte vid Hornborgarsjön, nej...Jag bor mellan trollhättan,Uddevalla o ljungskile.Och där finns normalt inte så många tranor! just därför är det extra kul...=D Ha det fint du också! Kram.

Trolda - Godkväll!

2007-03-14 @ 18:19:28
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Think Twice

Gud vad trevligt att få uppleva tranorna så nära inpå sig, var hos en morbror för några år sedan som bor lite utanför Skövde, där fick jag se hägern och dom kom likadant som du berätta också varje år tillbaka. Men några tranor live har jag aldrig fått uppleva!
Lyckos dig!
Ha en fortsatt trevlig kväll/

2007-03-14 @ 20:12:26
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: pimpim11

Idag hörde vi mycket fågelsång när vi var ute med barnen. I barnens ögon är alla fåglar kråkor i alla fall våra barn. Fina bilder. /pimpim

2007-03-14 @ 22:01:39
Postat av: Trolda

Think Twice; Det är underbart härligt att ha dem inpå knutarna faktiskt...=D

Pimpim; Kråkor är ej att "förakta"...=) Få fåglar besitter sådan smarthet som dem...Och de är vackra att se på....Även om de inte SJUNGER så bedårande direkt....=)

Trolda - med Kråksång...

2007-03-15 @ 07:15:59
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback