Whiskydestilleri Fettercairn

image568

Man åker inte till Skottland utan att man gör ett besök på ett av alla de DESTILLERIER som tillverkar WHISKY. Då har man missat något. Här blev det det anrika FETTERCAIRN som fick mottaga celebert besök...Jag och den skotska frun gör oss redo...

image569

Det är här man förstår den skotska STOLTHETEN över whiskyn. Det är här de talar om "svans, huvud och hjärta", där HJÄRTAT är whiskyn i sitt slutskede just innan lagring. Det är på ett sådant här ställe man förstår att den skotska själen finns med i varenda del av hanteringen och att ingen whisky är den andra lik. Det är här det gäller och det är här vindens riktning över de karga hedarna har betydelse för smakens skull. Whisky - beskrivet med hjärta, hanterat med hjärta och serverat med hjärta.



Bilden är något suddig och kanske är det redan nu whiskyångorna som gör sig påminda...=)

   
Från korn till färdig produkt...
image573
Det är här vid dessa gigantiska destilleringsapparater i koppar whiskyn görs. Doften är milt uttryckt berusande i rummen...Och man BLIR lite sugen...Även om man nu som jag inte är något stort fan av whisky...Det resulterade dock i inköp av TRE flaskor. Sambon står för den stora flaskan, och jag för de två URSÖTA miniatyrerna...=)
image574
Visst är de bara så SÖTA!? =D
image576

Jag kan varmt rekommendera tilltänkta resenärer ett besök på något destilleri. Detta - Fettercairn - kunde utöver fantasiskt läge och god whisky även uppbringa en mycket trevlig guidning av en skotsk kvinna med stor kompetens och med det rätta hjärtat för whiskyn.
image577

Trolda - At Fettercairn.

Kommentarer
Postat av: Zassi

Hihihi.. undrar om dom kanske är för medicinskt bruk?
Toksöta :)
Jag har sett Shall we Dance med Richard Gere, buhuääää... vilken film!! Helt underbar :)
Tack för tipset, fast det är längesen nu men jag tänkte att "den ska jag se"! :)
Underbar söndagsbild :)
Kramar//Z

Postat av: Lily of the valley

Det låter spännande! Jag har inte varit på ett whiskydestelleri, bara där de gör calvados och cider i Normandie och i en vinbodega på Teneriffa.
Det är väldigt intressant och framför allt ser man fram emot att få provsmaka. Jammi!
Kram
Lily

2007-05-20 @ 21:53:46
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Poppins

Mannen min hade gärna lagt rabarber på den stora flaskan. Jag själv hade nog också hållit mig till de små... Men jag hade gärna gjort ett besök, kan tänka mig att det är något speciellt.

2007-05-20 @ 22:22:27
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Inga M

Roligt att läsa om Er resa! Landskapet ser fantastiskt ut, liknar inget annat som jag sett. Jo, lite grand Irland förstås.

2007-05-20 @ 22:40:27
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Trolda

Zassi; Visst är de gulliga...=) Och vad kul du gillade filmen...Den är bara underbart bra tycker jag!(det får nog bli en kik snart igen.=D)
Lily; Ja, det är något speciellt på "dryckestillverkningar" och jag hade väl hellre provsmakat på en vinbodega egentligen...=)Men whiskyn gick allt ner den också..=D
Poppins; Sambon är MYCKET förtjust i de skotska smakerna....=)
Inga; Ja, Skottland ÄR så oerhört vackert tycker jag! Det har för alltid en plats i mitt hjärta!
Trolda - Godmorgon!

2007-05-21 @ 07:08:28
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Zassi

Gomorron, gomorron! Här skiner solen :)
Ha en underbar dag! Kram//Z

2007-05-21 @ 08:11:40
URL: http://katterochpasta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback