Mysiga Helsingör

 
Befinner man sig i området kring Helsingborg är väl en liten tripp över till den danska sidan nästan ett måste...Här väntar det dejliga Helsingör med all sitt danska gemyt och trivsamhet. Här strosar man gärna runt på kullerstensbelagda gator, äter en god lunch på någon trevlig uteservering, frotterar sig bland danska ostar i delikatessbutikerna eller botaniserar i de vackra blomsteraffärerna. En dansk pils på torget med en "röd pölse" som tilltugg medan man tittar på folkvimlet hör till...
 
Som Florist NJUTER man av den danska kreativiteten man ser i de allra flesta av blomsteraffärerna...Här får man nya idéer som inspirerar och ger skaparglädje och riktigt får det att "klia i fingrarna..." Jag vill alltid "hem och fixa" när jag tagit del av härligheterna de kan bjuda på. Och att frossa i blommor på det berömda "SNITTBLOMSTORGET" i Helsingör är en lisa för själen.
 
Viker man av från de kommersiella huvudstråken finner man ett stilla lugn på de små bakgatorna. Små oaser av fridfullhet och skönhet kantar din väg. Uråldriga hus med så mycket charm i all sin vackra gistenhet berikar sinnelaget och det känns som om tiden stått stilla och att man tagit sig långt tillbaka i historien...
 
Bakom denna vackra fasad kantad av Stockrosor, Murgröna, Rosor och ett fantastiskt klättrande Blåregn kan man bara tänka sig hur det ser ut innanför murarna...Här hade jag gärna suttit med en kopp kaffe och en god bok i timtal och bara insupit atmosfären...
 
Den varmt röda dörren känns välkomnande och i min fantasti bor där en trevlig gammal tant  som ALLTID har nybakta bullar och en kopp kaffe att bjuda på när man knackar på...På bakgården har hon den mest fantastiska Rosenträdgård man kan tänka sig och hon har ständigt besök av små, små tama fåglar som mumsar ur hennes hand om eftermiddagarna när hon sitter där och njuter av tillvaron...Kanske är det så, kanske inte. Men fantasin sätter verkligen fart på tankarna när man strosar de gamla gatorna fram...

Underbart vackert...
 
Stockrosornas tid var nästan förbi...Endast ett par blommor visade sig i all sin prakt, men inte desto mindre sköna är de ändå...Den här mörkt röda Skönheten, nästan med angränsning till svart, matchar det gamla korsvirkeshusets fasad på ett alldeles utmärkt sätt.

Helsingör, denna danska lilla Pärla är helt klart värt ett litet besök! Och man skall ABSOLUT ta av från huvudstråken för att på egen hand göra små upptäckter på de små gatorna bakom...

Trolda - On Holiday =D

Kommentarer
Postat av: Nina

Funderar på om det är där man turar mellan Danmark och Sverige... och äter hela tiden...

Postat av: Ragnvi

Oh, så vackert det är där! Vilken blomsterprakt! Förstår att fantasin skenar!

2008-08-07 @ 07:37:45
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Lily of the valley

Helsingör är min lilla favoritpärla, en underbar sådan :D En gemytlig liten stad, som ger mycket mycket inspiration. Blomstertorget ger mig alltid en sån kick precis som blomsteraffärerna.

Du verkar ha haft en underbar semester här nere.

Så härligt att börja packa igen...att börja på något nytt är alltid lika spännande...

Ha en fortsatt härlig semester :D Kram Lily

2008-08-07 @ 08:50:27
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Poppins

Haha, du beskriver den där damen så levande att jag tror hon bor där. Och som många danska damer röker hon säkert cigarr (detta fenomen fascinerade mig mycket när jag var liten...).

Helsingör är en pärla och du har lyckats fånga dess charm och atmosfär perfekt.

kramar från Poppins

som också varit på dansk mark nyligen

2008-08-07 @ 11:36:17
Postat av: Inga M

Vilka fina bilder Du bjuder på! Vi brukar fortsätta ibland med bilen och åka Strandvejen mot Köpenhamn. Helt fantastiskt!

2008-08-07 @ 12:59:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: J o h a n n a - Inredning & pyssel

Jag har båt mellan Helsingborg och Helsingör många gånger, men nu var det många år sedan. Det är mysigt i Helsingör! Vilka fina bilder du visar! Ha en trevlig helg! Kram

2008-08-08 @ 07:55:56
URL: http://inredning.webblogg.se/
Postat av: Zassi - Sara

Tack för senast bruden!! Vilket underbart möte. NÄSTA gång ska vi ses en längre stund. Hos mig finns ett inlägg med bilder på oss =) Du kanske PACKAR för fulla muggar?

Kändes som att vi känt varann hela livet och guben din var så trevlig! R sa i bilen att "Det där var riktigt trevliga prickar"!

Vi kom hem igårkväll. Och lyktan trivs såå bra hos mig!



Härliga bilder, så fint där är! Och jag skulle oxå vilja knackat på den dörrn!



Kramkram//Z

2008-08-09 @ 17:31:30
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: åsa

Härligt ..visst är det ett litet underbart samhälle .Underbara bilder! Den svarta stockrosen har jag! / kram såa

2008-08-09 @ 18:35:42
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback