Pärlhyacinter

image1110 
Tätt, tätt, tätt i en plåtkruka står de i spirande väntan, längtandes efter solens värmande strålar...Pärlhyacinterna, kanske en av Vårens allra vackraste små lökväxter.

   
Så här i väntan på den riktiga Våren frossar jag gärna i lökväxter...Det är en speciell känsla att ta hem dem, se dem växa till sig och gå i blom. Har man dessutom en trädgård att tillgå planterar man självklart ut dem där efter blomningen inomhus. På så vis får man njuta av dem år efter år framöver...
image1114 
Små "Mini-påskliljor" eller "Téte a Téte" som de också kallas är också oerhört söta. Så här placerade i glas där även de vackra rötterna får synas tycker jag de blir som allra vackrast.

Det finns idag många sorters lökväxter att välja på i blomsteraffärerna. Jag tycker man skall passa på att köpa hem dem nu och på så vis få njuta lite extra av Vårens kommande fägring i förskott.

Trolda - "Spring-Time"...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wow! Ljuvligt! Jag blir bara så glad av alla vackra arrangemang med vårlökar. :D Nu är det VÅR...
kram Lily

2008-02-27 @ 20:15:02
Postat av: Inga M

Här hos oss är det som i april. Nu vill jag ha lökväxter runt huset. Måste åka till Karlstad och se om det finns något att köpa än. Verkar sience fiction att köpa det redan i februari.

Postat av: Zassi

Åh så vårigt! Vi har ju varit utan snö, allt har regnat bort. 3-4 plusgrader länge... så det har känts som att nu är det VÅR! Vad händer?? Joo igår kom det 2 dm snö och det snöar fortfarande!! ..gulp.. Det var den våren det... Men lite pärlhyacinter kan man ju alltid köpa ändå :)
Kramiz//Z

2008-02-28 @ 08:10:51
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Åsa

Härligt o få in våren.. jag hade krokus från rabatten inne o det funkade det med..=)/åsa

2008-02-28 @ 20:40:48
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Anonym

Äntligen fredag önskar dig en trevlig fredag kram Tingeling

2008-02-29 @ 08:24:15
Postat av: Zassi

Hallå bruden! Du har fått en utmärkelse av mig :)
Kramiz//Z

2008-02-29 @ 09:11:58
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Sandra

Åh nu blev jag sugen på att köpa blommor! Kram

2008-02-29 @ 12:13:05
URL: http://tjohalia.blogg.se
Postat av: Trolda

Lily; Nu ÄR det Vår...Så ÄR det =D
Inga M; Visst är det lite underligt...Men vi frossar och njuter av det goda =D
Zassi; Pärlhyacinter är oberoenda av vädret ALLTID lika söta...=D Och det är uppebarligen DU också..=D TUSEN TACK för dina fina ord =D =D =D
Åsa; Vad härligt att plocka in egna krokus från rabatten!!! Jag får skaffa mig en trädgård snart också...=D
Tingeling; Fredagar - dessa LJUVLIGA dagar =D Tack detsamma =D
Sandra; Visst blir man sugen...=D
Trolda - kramar till er alla =D

2008-02-29 @ 18:23:46
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Poppins

Jättefint! Tycker också om alla sorters lökväxter och om man som du arbetar i blomsteraffär, kan man väl inte motstå att ta med sig en massa hem. Så härligt att kunna frossa i dem!
kramar

2008-02-29 @ 23:05:40
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback