Söndagsbilden

image1048 
Gråmulet och för årstiden mycket milt. Av gårdagens storm syns inga spår, och regn är utlovat till kvällen. Det känns i dagsläget inte som det skall bli någon mer snö eller kyla denna "vinter". 

Man ser att varje dag blir ljusare och ljusare nu, även om denna dagen inte medfört någon sol, utan varit väldigt grå. Det är härligt med det återkommande ljuset. Jag tror vi alla behöver det lite till mans nu...

Jag har införskaffat ett par nya krukväxter till mitt köksfönster =D Det är alltid trivsamt att he ett par blommande alternativ i köket tycker jag.
  
Det blev ett par exemplar av de mycket lättskötta VÅRELDARNA - KALANCHOE och en vacker PHALAENOPHSIS-ORKIDEÉ - även den förhållandevis lättskött.
image1051 
Jag tycker blommorna är fantastiskt vackra...Som små konstverk...Och VITA blommor tillhör definitivt favoriterna...

Jag brukar doppa ner Orkideérna HÖGST en gång i veckan i ljummet vatten. Oftast blir det först var tionde dag - och det räcker. De får stå ett par minuter i vattnet så att "jorden" blir helt genomvattnad och därefter rinna av helt innan de åter sätts i sin ytterkruka. De kräver en hel del ljus men får inte stå i direkt sol en hel dag. Man brukar rekommendera ett norr;- eller öster-fönster.
image1052 
Våreldarna får bo i en trälåda. Där passar de fint tycker jag. Här valde jag inte vita utan ROSA. De vita var nämligen mycket små och klena, och lite FÄRG skadar ju aldrig heller...Annars finns Våreldarna i många olika färger och modeller. De kräver inte speciellt mycket vatten, och klarar uttorkning. Här hemma får de nöja sig med vatten en gång i veckan, men skulle väl må LITE bättre av en dos TVÅ gånger per vecka egentligen...De klarar att stå en bit in i rummet men med tanke på den rådande mörka årstiden nu, trivs de bäst i ett fönster.

Trolda - With Weekly Report And With Plants...

Kommentarer
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för blomprakten Trolda. Vi längtar väl alla att se något blomma utenför våra fönster också.

2008-01-20 @ 23:24:06
Postat av: Inga M

Våreld är en tacksam blomma. Det är en av få som garanterat överlever hos mig, den kräver inte så mycket omsorg. Jag brukar köpa flera stycken på en gång i samma färg och gruppera lite.

I det dystra vädret som vi har nu så behövs verkligen både blommor och lampor för att lysa upp tillvaron.

Postat av: Kicki

Å man blir så inspirerad av dig. Vill ju också få till de så fint. Får nog åka och köpa mig en orkide. Se om jag lyckas med ditt blomtips.

Kram Laijnen

2008-01-21 @ 08:11:40
URL: http://laijnen.wordpress.com
Postat av: Zassi

Åh så fint! Skulle oxå behöva lite blommande blommor nu känner jag :) En orkide är ju aldrig fel! Kramiz//Z

2008-01-21 @ 15:46:12
URL: http://katterochpasta.blogg.se
Postat av: Trolda

Slottsträdgårdsmästaren; visst längtar vi! och snart KOMMER det ju...=D
Inga; Våreldarna är ytterst trivsamma - ja. Och nu behöver vi blomster o lys...Yep.
Kicki; Tycker jag absolut du skall göra! och du fixar skötseln enkelt tror jag! =D
Zassi; Man BEHÖVER ju det ibland...Och tänk vad snyggt på ditt SKÅP!!! =D

Trolda - kramar!

2008-01-21 @ 20:03:28
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Poppins

Härligt med lite blomsterbilder! I London fanns det cyklamer och petunior utomhus och de verkade må hur bra som helst... Men så var det också lite varmare än här, ca 10-12 grader. I receptionen på vårt hotell hade de vaser med blommande forsythia - det älskar jag.
kramar från Poppins som är tillbaka i vardagen

2008-01-21 @ 21:32:57
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com
Postat av: Lily of the valley

Jag gillar också vita blommor, det är något visst med dem. Din Orkideé är jättevacker, du har så fint i ditt köksfönster. Våreldar är så söta och "tacksamma" blommor. Dina bor jättefint i din underbara trälåda.
ha en härlig vecka
kram Lily

2008-01-21 @ 22:19:20
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

tänka sig att inte ens den där lättskötta orkiden vill överleva hos mig fast jag gör precis som man ska med den :(

2008-01-22 @ 18:33:00
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Pialotta

Samma här.. de vita är det någon mystik över.. älskar de vita och orkide´r är så vackra liksom tulpanerna nu.. Se på min blogg under det sista inlägget.. vi har samma blomma:-)
Vi går sakta mot ljusare tider och våren och det är så dajligt.
Kramar

2008-01-23 @ 11:51:45
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pethra på Inredningsbloggen

Hej där! Blev så glad över Din kommentar på in bloggl. Har tänkt på Dig de senaste dagarna och tänkt gå in och skriva en kommentar här, men det är så mycket som stannar vid en tanke nu för tiden. Så fint Ditt vita skåp blev, så vacker Du var i klänningen på nyår, vilket härligtg ställe att plocka vitsippor i vår! Visst var handbollen spännande igår. Jag satt och hoppade i soffan. :-) Ha det gott! Kram, pethra

2008-01-23 @ 11:59:08
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se
Postat av: Trolda

Poppins; Härligt med London-inspiration från dig...=D Och det är ett hyfsat behagligt blom-klimat där...
Lily; Tack ska du ha =D Jag älskar vita blommor också =D Och du har ju så fint med dina lökväxter...=D
Lizaloop; Ibland är Livet tufft...;) Jag tycker du skall ge det en chans till - tror ABSOLUT du fixar det!!! =D
Pialotta; Visst är det underbart med ljusare tider!!!=D Ska kika in hos dig också då...=D
Pethra; Vad TREVLIGT att du tänkt på mig..=D Ja, ibland bara tiden försvinner, och det man tänkt sig blir inte av...Men både DU o jag finns ju här, så vi kan ju bara kika in till varandra emellanåt...=D Och det är ju bara SÅ himla trevligt tycker jag! Kram!

Trolda - kramar!

2008-01-23 @ 14:42:43
URL: http://trolda.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback