Glögg-Tider...

 
Så här i mörk november med månaden december och ADVENT allt närmare inpå knutarna och vad allt DET nu innebär, passar det väl alldeles utmärkt att tänka på GLÖGG! Denna värmande och stärkande söta dryck som smakar så gott.

Jag har fått ett recept av en rar Arbetskamrat som är enkelt att göra och gott att smaka, och som enligt Henne "smakar alldeles precis så som glögg SKALL smaka" Jag har själv tänkt att "laga till receptet" till helgen och därmed få några flaskor färdiga lagom till jul att bjuda mina nära och kära på.

GLÖGG

5 liter svagdricka
5 st skivade potatisar
1 pkt jäst
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit hel ingefära, ca 5 cm
1 kanelstång
500 g russin
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink och täck med gladpack
som du sticker små lufthål i. Låt stå i lugn och ro i
cirka tre veckor. Sedan är det bara att sila och hälla
upp i flaskor.

Visst låter det enkelt och gott!?! Jag skall med fördel placera min hink inom köksregionerna för att få JULENS DOFT i näsborrarna när jag stökar runt där...Drycken kan tydligen med fördel lagras flera år, och blir enligt min Arbetskamrat ÄNNU godare då. Så jag tänker absolut lägga undan ett par flaskor för framtida bruk =D
 
Och kan man senare servera den på detta eleganta vis smakar det garanterat ÄNNU godare =D

Trolda - "With A Hot Drink" =D

Kommentarer
Postat av: Inga M

För ett par år sedan var vi hos en granne på glöggprovning. Det var jättekul! De hade gjort i ordning olika sorters glögg och hade ost, kex, ostpinnar, mandel och russin och pepparkakor som tillbehör.

Postat av: Laila

Det låter och ser väldigt smaskigt ut!

Kram Lallis

2008-11-06 @ 14:28:42
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: EVA

Låter kanongott ! Måste prova...men är det riktigt lagligt ? Tänkte att det kan ju bli starkt...:D !



***

Ha en härlig helg !

KRAAAM EVA



2008-11-06 @ 16:48:33
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Poppins

Tack för receptet! Det kanske jag skulle pröva, det verkar ju inte vara invecklat alls. Och doften - härligt att njuta av i flera veckor.

Min favoritglögg är Dufvenkroks original, inte för söt men stark...

kramar från Poppins

2008-11-06 @ 19:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback