Ljuvliga Apelsiner!

 
Vid denna tiden börjar Apelsinernas smak bli LJUVLIGT god, och jag formligen frossar i dem =D Jag föredrar dem skalade i klyftor precis som de är, men kan även klyfta dem och äta dem "från skalet" eller pressa dem till saft som hälls i ett glas och drickes med andakt...Men jag använder också gärna och ofta Apelsiner i dekorationer ( då gärna i SKIVAD form...) ! Tillsammans med kanelstänger ger de en julig känsla...Ihop med Blommor ger det en liten exotisk känsla och doften blir extra ljuvlig. Ett ljusarrangemang med torkade Apelsinskivor ger extra myskänsla i Höstmörkret, eller varför inte pynta Höstens DÖRRKRANS med skivade Apelsiner och ÄPPLEN!?!  Ja, möjligheterna är många och kan väl varieras i det oändliga...För egen del har jag inga direkta planer på till VAD jag skall använda dem till, men jag vet ATT jag skall använda dem iallafall =D
 
Därför har jag också idag förberett inför mina tilltänkta dekorationer genom att lägga dem på tork! Ett ugnsgaller är perfekt för ändamålet då det ger luft till torkningsprocessen. Jag väljer att göra det i rumstemperatur och då tar det några dagar, men jag får ju då dessutom njuta av DOFTEN, och så är det ju så vackert att SE på...=D Annars är det enkelt att torka dem i ugnen också. 75 grader brukar väl rekommenderas i ett par-tre timmar...sen har man färdigt material som det bara är att sätta igång att dekorera med, endast fantasin sätter gränser! Vill man torka ÄPPLEN går man till väga på samma vis. Vill man förhindra att skivorna blir BRUNA som de ju gör i kontakt med luft, kan man doppa dem i lite CITRONSYRA och VATTEN, då förhindras processen och de förblir ljusa.

Trolda - With Oranges =D

Kommentarer
Postat av: Bollebygdsbo

Tack för att påminner mig om vad jag tänkt göra!

Det ska ske under morgondagen, eller kanske på måndag.

Postat av: Lily of the valley

Tack för det! Har tänkt många gånger att jag ska torka apelsinskivor till jul men alltid kommit på det för sent...Jag har sett att du brukar använda det mycket i olika arrangemang! Tycker att det är så fint och doftar så ljuvligt :D

Ha en härlig helg

Kram Lily

2008-09-20 @ 17:29:18
URL: http://liljekonvalj.blogspot.com
Postat av: tingeling

Jag använder gärna apelsiner och kanelstänger till julkransen men äppelskivor har jag aldrig torkat och använt Det får bli ett nytt projekt, tack för tipset kram Tingeling

2008-09-21 @ 10:28:23
URL: http://tingelingtingeling.blogg.se/
Postat av: ejmis

Tack för tipset! =)

2008-09-21 @ 12:07:35
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Zassi - Sara

Åh det såg ju riktigt smarrigt ut :)

Har oxå tänkt tanken att jag skulle torkat lite apelsinskivor! Nu banne mig ska det bli av, men jag tror jag ska prova ugnstricket.

Ha en underbar söndag!

Kramiz

2008-09-21 @ 13:34:18
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Hanneles paradis

Mums, jag längtar också efter andra citrusfrukter, pamelo och annat.

2008-09-22 @ 08:35:22
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Poppins

Jag har testat att torka i ugn men det blev inte alls bra. Kanske jag ska göra det som du skriver. Doften av apelsin är frisk och god. Jag gillar också apelsin - kombinationen med choklad är inte dum! :)

2008-09-22 @ 20:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback