Fredriksdal

 
Fredriksdal ligger mitt i Helsingborg och är ett område med bland annat museér och trädgårdar. Här ses den gamla HERRGÅRDEN från 1787 ståta under den klarblå himlen.

Området är ganska så stort och tar en stund att vandra igenom. Den rådande värmeböljan var väl kanske inte det ultimata vädret för ett besök, men innebar också att man verkligen inte behövde trängas på platsen...
 
Området består också av en del med gamla bevarade STADSKVARTER. Här fanns även hantverkare på plats som utförde tidsenliga sysslor. Värmen gjorde dock att det var få som var direkt aktiva, och de flesta befann sig säkerligen på stranden eller satt undangömda i skuggan någonstans. En del hantverk fanns också att köpa till - förvånande nog - självkostnadspris. 
 
Det var verkligen som om tiden stannat upp...Jag hade väl hoppats på att kanske även få se MÄNNISKOR iförda tidsenliga kläder, men inte en människa inom synhåll...varken modernt klädd eller gammalt! Kanske även här på grund av hettan...
 
Så fick jag träffa NILS POPPE! ;-) Han var situerad skönt där i skuggan under träden. Han fanns även till beskådan inomhus på ett museum tillägnat just Nils Poppe och Fredriksdalsteatern.
 
Nils Poppe var ju en av 1900-talets främsta svenska komiker som under närmare trettio års tid bjöd på "lustspel" på Fredriksdals friluftsteater. Idag är det Eva Rydberg som driver lustspelet om somrarna, och det är cirka tusen besökare varje dag som får sig lite skratt till livs.
 
Det bästa av allt var dock ROSENTRÄDGÅRDEN. Här fanns en uppsjö av Rosor att beundra och dofta på. Jag fann förutom en "gammal" Favorit också en ny...Den gamla är "Charles Austin" som ju vann en omröstning av "Årets Favoritros" hos den kära medbloggerskan POPPINS förra året! :)
 
Nu fick jag inte bara nöjet av att se den på BILD...Nu fick jag även KÄNNA och DOFTA på den, och att även jag lade min röst på den mycket trevlige "Charles" i tävlingen förra året ångrar jag alltså INTE...;-)
 
Den NYA favoriten är också DET en karl...;-) Det är en klätterros som heter "Thor" och som har fantastiskt vackra dubbla blommor och som doftar något alldeles LJUVLIGT gott! " Honom skall jag ha!"

I anslutning till anläggningen ligger det också en mycket trevlig BLOMSTERAFFÄR. Där hade man förutom en stor sortering av Rosor också vackra krukor och annat fint som hör till. Jag tror de hade de flesta av sorterna som ingick i rosenträdgården och de flesta sorterna  gick även att beställa. Jag frågade om "min karl" gick att få hem, och det var ingen sällsynt ros alls, så den skall jag absolut beställa tills nästa år, då den skall få bo hos mig i mitt kommande nya boende där tillgång till TRÄDGÅRD finns! =D

Trolda - True Tourist ;-)

Kommentarer
Postat av: Sara

Rosor och KOMMANDE nya boende med TRÄDGÅRD!! Nämen hallå här nu =)

Berätta mer! Åh vad spännande vad har ni för planer =)



Underbara bilder såklart! Rosor är nåt alldeles speciellt. Även fast jag varit flera gånger i Helsingborg (i jobbet) så har jag aldrig besökt Fredriksdal.

Poppe har dom ju verkligen lyckats "fånga". Han är (var) en av mina favoriter, även om jag gillar Eva Rydberg så är det inte samma sak. Men ett måste är att se lustspelen på TV.



Nu finns loppisfynd EFTER hos mig =)

Ha det bra!

/Sara

Postat av: Sara

Äsch jag glömde ju säga att jag tycker du ser så sommarfräsch och fin ut på bilden =)



Kramkram

2009-07-01 @ 10:13:56
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Där har jag aldrig varit. Jag borde skämmas. Det ser ju helt underbart ut.

Med dina bilder så blev man sugen på att åka dit.

Kram Ingrid

2009-07-01 @ 22:15:36
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Poppins

Åh, vilket ljuvligt besök! Visst är det en oas, Fredriksdal? Jag gillar stadskvarteren men allra bäst är förstås rosariet! Vilken tur att Charles inte gjorde dig besviken, min trogna gentleman i rabatten. Kul att du också kommer att ha en "karl" i din rabatt - det är kanske där man ska ha dem? :)

många kramar från Poppins

2009-07-05 @ 11:06:50
URL: http://poppinstradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback