Min Mamma-Ledighet... =D

Jag måste erkänna att det var med STOR skepsis man lyssnade till andra mammors kommentarer tidigare som exempelvis "-Jag hinner INGENTING längre nu när jag är mamma-ledig...", eller "-En dag går så fort nu när man har en liten bebis..." Då tänkte jag i mitt stilla sinne att de måste väl ha ALL tid i VÄRLDEN nu när de går hemma och "drar" med en liten Bebis... Det var DÅ det! Nu vet jag bättre. ;-)
Visst hinner man EN DEL andra saker, det gör man, men man lär sig att PRIORITERA vad som faktiskt är viktigt, och det ÄR helt enkelt den lilla Bebisen - och det TAR tid! =D

Jag tänkte beskriva lite hur en dag kan se ut i min lilla "Bebis-Värld" och under Mamma-ledigheten. 

07.00 "Mini-Trold" slår upp ögonen och LER emot Mamma. =D Den käre Sambon kommer med kaffe på sängen! =D
07.15 MAT!!! Det goda humöret på "Lilleman" slår snabbt över om det inte serveras mat ganska omgående...så efter blöjbyte är det alltså dags att amma.
07.45 Efter frukosten är han oerhört nöjd och glad och vi MYSER i sängen tillsammans. Först blir det lite kulturell underhållning i form av att läsa tidningen (!) - Bohusläningen är riktigt underhållande även för en liten Bebis kan jag lova, speciellt när Mamma eller Pappa läser högt! =D Efter det ger jag honom MASSAGE med en mjukgörande kräm och det är så gott, så gott... Vi kikar och gosar också med en hel del kram-djur såklart! 
08.45 Vi går upp i köket och förbereder frukost för de vuxna. Jag passar även på att ta dagens dusch medans Linus ligger på golvet i badrummet och jollrar och skrattar. Kanske är det åt Mamma det skrattas...vad vet jag!?! ;-) Blöjbyte igen. 
09.00 Nu äter jag morgonens gröt, samtidigt som Linus underhålls på golvet... Han ligger på en mjuk madrass och vi leker med olika saker. Jag passar också på att diska upp efter oss, allt under tiden som jag pratar med Linus, han ÄLSKAR att höra min eller Pappas röst! =D 
09.30 MAT - igen!!! Nu är han åter hungrig och det är amning på schemat igen. Det är onekligen en liten mat-glad herre vi har fått i huset... ;-) Även här inleds mat-stunden med ett blöj-byte. 
10.00 Efter avslutad måltid grejar vi lite tillsammans. Vi bäddar bland annat sängen som är en favorit-sysselsättning med mycket bus mellan täcken och kuddar. Även här smyger sig kramdjuren in i leken, och "TITT-UT" under täcket är riktigt skoj. Vi tar även hand om gårdagens förhoppningsvis torra tvätt, och TÄNK vad kul det kan vara med färger och mönster och att analysera Pappas kalsonger... ;-)
11.00 Blöj-Byte och kläd-påtagning. Vi går ut på en lång-promenad med barnvagnen, och "Mini-Trold" somnar ganska så omgående. Jag PROMENERAR i ganska så exakt en och en halv timma, men Linus sover förhoppningsvis i tre. =D Under den tiden när han sover passar jag på att fixa och dona lite här hemma, men också koppla av lite i lugn och ro med en tidning exempelvis, eller så läser jag bloggar.

Som ni förstår så försöker jag varva renodlad lek med en del praktiska göromål. Jag trodde exempelvis inte att tvättade kläder kunde vara så roande för en liten Bebis...men hela tiden beskriver jag färger och former och pratar oavbrutet med Linus, så det BLIR intressant och roligt. Mycket pedagogiskt med andra ord... ;-) Och när vi bäddar sängen busas det som sagt mycket, och han skrattar nästan oavbrutet! =D  

14.00 Linus vaknar och det är åter dags för blöjbyte och MAT!
14.30 Nu busar och leker vi tillsammans igen och det är MYCKET som roar "Lilleman" här i huset vill jag lova... Det kan vara enkla saker som att studera LAMPOR eller kika ut genom fönstren, eller varför inte försöka TA på olika saker och hålla fast dem i handen!?! Sakta men säkert greppar han allt fler saker och man ser att han själv blir lika imponerad som Mamma blir... ;-) Jag eller min käre Sambo förbereder också lite mat till OSS nu och alla ingredienser redovisas såklart för Linus - han skall minsann få veta vad ALLT heter... ;-)
16.00 MAT-DAGS igen! Först för "Lilleman" och sen för oss. Linus sitter med vid bordet efter sin måltid i sin "baby-sitter", eller så ligger han på madrassen på golvet och kikar. 
16.45 Här tar vi antingen en promenad igen, eller så åker vi en tur med bilen. Kanske har "Mini-Trold" redan fallit i sömn efter maten och då stannar vi som regel hemma. Normalt sover han en timma eller två nu. 
18.00 Nu serveras det som regel lite mellanmål i form av "välling". Inte alls lika gott som Mammas mat förstås, men det får duga... ;-) 
18.30 Vi myser tillsammans i soffan och en favorit-sysselsättning nu är att rida på Pappas knä eller att "flyga" i hans armar - mycket bus och lek blir det, och många härliga skratt. =D
19.30 Vi tar på PYJAMASEN och går in i sovrummet där jag läser en SAGOBOK för "Mini-Trold". Han är inte alltid så intresserad av det för tillfället, utan är istället mer ivrig efter maten som skall komma från Mamma... och efter intagen föda somnar han så sött, så sött. =D
20.00 Nu blir det MYS-STUND för Mamma och Pappa i soffan... ;-)
22.00 Runt denna tiden är vi väldigt trötta och går gärna till sängs! 
00.00 Ungefär vid denna tiden vaknar Linus igen och han får återigen lite mat.
00.30 Hela Familjen sover sött igen! =D
04.30 MAT!!! Som jag sa så ÄR det ett riktigt litet matvrak... ;-)
05.00 Vi sover gott och väntar på morgonen... =D

Ja, så här kan alltså en "normal" dag te sig just nu! Med vissa avvikelser emellanåt såklart. Man skall också ha tid för att träffa folk, ta en fika och umgås, och det får man se till att på något vis klämma in på schemat. Man vill ju även ta sig en TUR då och då och man behöver handla emellanåt, så det får planeras noga.

"Tur i oturen" har vi verkligen också haft med tanke på att min älskade Sambo är säsongsanställd på Golfklubben och således sällan jobbar över vintern... Han har alltså varit "ledig" sedan veckan FÖRE Linus kom till Världen och endast arbetat lite då och då, så vi har ju till ALLAS glädje hittills oavbrutet varit TRE tillsammans på vår resa!!! UNDERBART, att ha varandra och att få dela allt tillsammans med Linus! Jag är oerhört tacksam för det också på grund av att det ger MIG en hel del "avlastning" i min Mamma-ledighet! =D

Ja, jag har alltså insett att det verkligen är "fullt upp" att vara Mamma-ledig! Det är också en alldeles UNDERBAR tid och jag/vi njuter verkligen fullt ut! Må det vara lääänge! =D

Trolda - Pure Mother! =D   

    

Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Den där tiden minns jag med glädje. Jag minns att jag faktiskt vissa dagar inte ens kom ur morgonrocken på hela dagen :) När sen syskonen kom så blev bebislivet ett annat, för just som du skriver man prioriterar. Måste man då roa ett äldre syskon så anpassas livet till det :)

Det var fint att läsa om DIN dag. /Kram

Postat av: maria

mmmmmm det händer massor när man är hemma med bebis, och det mesta kretsar kring dem :)

mysigt !

kramar

2011-01-15 @ 17:22:01
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: milla - andante

Jag sitter här och ler, det låter som riktigt sköna dagar och jag blir påmind om hur mysigt det var! (de dagar som inte var lika mysiga de glömmer man lätt tack och lov...) Jag förstår att "schemat" är tajt men kanske går det att hinna med lite kaffe i mitt vita kök någon gång nästa vecka?? ons. tors. eller fredag kanske? Hade varit sååå roligt!



Kram så länge!:)



Så fint med det rosa på ditt bord! Vårkänsla!!!:)

2011-01-15 @ 22:07:51
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: maria

det är bara 3 år sen jag var mammaledig med min miste pojk och jag minns det som nyligen..Alla mina barb har varit så centrala när jag var hemma med dem. Jag har gått i nåt form av bebisbomull och inte haft så mycket omvärlden i fokus...



Ha en skön söndag :)

Kramar Maria

2011-01-16 @ 07:27:18
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Lily

Jag kan inte annat än le igenkännande :)

Fullständig mammalycka :))

Ha en skön söndag :)

Vi går mot ljusare tider :)

Kram Lily

2011-01-16 @ 12:47:29
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: Nina Lindh

Man tror att man har massor med tid... men ack vad man bedrar sig. Svårt att slita sig från gullungen och göra annat. Gullungar vill ju ha mamma hela tiden. Och mamma vill ha gullunge.



Snart är han femton och då får mamma lite ledigt :) Så passa på att njuta!

2011-01-16 @ 20:52:48
URL: http://ninalindh.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vilken underbar dag... Ta vara på dagarna för de går så himla fort. Ett tu tre så flyttar ungarna hemifrån... Kram söta du. Lilitha

2011-01-16 @ 23:50:30
Postat av: Ragnvi

Morning när ni nu vaknar! Härlig läsning av era dagar! Förstår att du njuter! Men du missade en sak! Gärna mer foton av den underbara lille på bloggen, fniss!

Kramen!

Ragnvi

2011-01-17 @ 05:42:00
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Vilken fin beskrivning Du har gjort över en dag. Och Du läser saga för Lill-Trold!



Det finns absolut fördelar med att inte vara purung nybliven mamma: Jag tror att Du tar vara på den här tiden på ett helt annat sätt. Och Du gör helt rätt, den kommer aldrig tillbaka, inte en enda sekund av den! Njut!

2011-01-18 @ 00:12:40
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback